Pla lector


La lectura és una de les destreses fonamentals que s’aprenen a l’escola. Encara que els primers contactes amb les lletres se solen fer a la llar, és a les aules d’Educació infantil on aquest contacte passa a ser part de la rutina de l’aprenentatge. Al llarg de l’educació obligatòria, la millora de la capacitat lectora és un objectiu permanent, atés que per mitjà de la paraula escrita és com es transmeten gran part dels continguts curriculars. Però la de la lectura és una habilitat complexa, i implica el coneixement del codi, la capacitat per a desxifrar les diverses combinacions i l’aptitud per a contextualitzar les unitats significatives, i donar-los sentit. (Bromera.com)
El centre que hem seleccionat per a dur a terme aquest pla lector és el CEIP Sant Pasqual. Aquest és un col·legi públic que es troba a Torrent, una ciutat propera a València que conta amb quasi 81000 habitants,doncs  és el segon municipi amb més població de la província. El centre esta situat a una zona molt transitada, propera a una de les estacions de metro del municipi i rodejada de places, parcs i llocs per poder jugar.
L’escola esta formada per uns edificis envoltats d’un pati enorme amb un camp de futbol i bàsquet, i un gran gimnàs per als alumnes de primària; i a més, altre edifici separat amb altre pati per als alumnes d’infantil.
El Sant Pasqual és un dels centres que més places oferta: 450 places per a Educació Primària i 225 per a Educació Infantil. Compta amb un personal docent especialitzat (a més dels professors ordinaris, compta amb mestres especialitzades en pedagogia terapèutica i audició i llenguatge) i un gabinet psicopedagògic disponible durant l’horari escolar.
Una de les peculiaritats d’aquest centre és que prioritza el foment pel valencià i fa tallers dedicats a ell. També hi ha una mestra que treballa per projectes i fa molt partícips els xiquets en el seu propi aprenentatge. Açò és un punt a favor per fomentar també la lectura ja que es poden fer moltes activitats utilitzant la dinàmica dels tallers o els projectes d’una forma més entretinguda i cridanera per als alumnes.
Al cap i  a la fi, a tots els cicles de Primària en el nostre cas, és important considerar la lectura com un dels principals instruments d’aprenentatge i per això tenim la tasca de sentir-nos implicats nosaltres mateixos en el pla que anem a presentar i fomentar actituds positives cap a la lecto-escriptura.
La lectura ens proporciona riquesa, coneixement, cultura, plaer, saviesa i molts altres beneficis que ens ajuden a saber afrontar el món que van a viure en un futur. Com que volem que els nostres alumnes consideren la lectura com un desig i no com una imposició el nostre principal objectiu va a ser fomentar en l’alumnat l’interés per la lectura i desenvolupar l’hàbit lector, ja que encara que siguen xiquets que tinguen un nivell mitjà en lectura, encara tenen que interessar-se més per aquesta. Amb açò també perseguirem potenciar l’ús i la dinamització de la biblioteca del centre.
D’altra banda, altre objectiu que perseguim és promoure la col·laboració i la participació de les famílies i altres membres de la comunitat educativa del entorn en les activitats derivades dels plans de foment de la lectura. 

Per a que es duga a terme de manera satisfactòria i el pla siga eficient, al llarg de cada curs el departament de Llengua junt amb tots els que coordinen el pla realitzaran un seguiment de les activitats realitzades i la seua temporalització, i si es oportú es realitzaran canvis, segons les necessitats dels alumnes. A final de curs igualment se tornarà a realitzar una avaluació de la aplicació del Pla en els diferents nivells veient si s’han aconseguit els objectius i si les activitats han resultat de gran utilitat per a la millora de la competència lectora i l’interés i motivació dels alumnes, realitzant una memòria anual d’aquestes avaluacions. 
Dels resultats, s’extrauran les conclusions que permetran expressar les propostes de millora que s’acorden per a introduir-les en el següent pla i per a tenir en compte a l’hora d’elaborar la proposta d’activitats per al curs següent.

Una vegada coneguda la nostra escola, és el moment de parlar d’una de les seues instal·lacions: La biblioteca. Aquesta està localitzada fora de l’edifici on es troben les aules, però dins del recinte escolar. Concretament es situa entre el gimnàs i la cafeteria. Hem millorat molt el seu accés, ja que des de fa dos anys conta, a més d’una escala, una rampa per poder accedir-hi tothom. La seua façana és grisa i roja on està imprès l’escut del col·legi. Té 80 metres quadrats, repartits en una sola planta. Aquesta està equipada amb un total de 10 taules quadrades grans i 20 individuals més menudes i amb 70 cadires per als usuaris que fages ús d’ella. A més, hi ha una tira de 20 taules més on hi ha un ordinador en cadascuna d’elles. A part, està la taula del bibliotecari o bibliotecària i un seient. Està estudiant-se la mesura de portar pufs i crear un racó lliure de lectura més relaxant (Proposta de millora del curs actual per la classe de sisè). Per tant, pot ser utilitzada simultàniament per uns  60 xiquets, tot i que mai sobrepassa el nombre de 30-35 xiquets.
Pel que fa a la disposició física, hi ha quatre corredors, i en cadascun d’ells 4 prestatgeries. Els llibres estan organitzats de la següent forma: Les dos primeres prestatgeries de cada corredor estan dedicades als diferents cicles. (Per exemple, el primer corredor està dedicat a Infantil, el segon a 1er i 2on curs, el tercer a 3er i 4t i l’últim per a cinquè i sisè de primària). A les altres 8 restants podem trobar revistes, llibres objectes i altres d’interès per a cada edat. A l’entrar a la biblioteca hi ha un cartell on s’identifiquen per colors els diferents cursos i així és molt més fàcil accedir-hi.
El contingut que podem trobar-hi, és a dir, la selecció de lectures és realitzada per l’equip directiu, tot i que hi ha una bústia de sugerències per part de mares i pares i de l’alumnat. El criteri seguit és el següent: Considerem que tota biblioteca ha de contar amb lectures clàssiques, però també hem pensat que aquests poden no ser els més atractius per als nens. Per això contem amb un ampli recull d’adaptacions molt més reduïdes, visuals i acolorides.  Des de la nostra escola pensem que el plurilingüisme és necessari , per això, des d’ací oferim llibres en català, castellà, anglés.  Hi ha alguns que sols es poden trobar a castellà i valencià, altres que són totalment exclusius per a la llengua anglosaxona... però també exemplars que es poden trobar en els quatre. En casos extraordinaris o específics també es poden sol·licitar llibres en altres llengües, però en línies generals aquestes tres llengües són en les que es poden llegir. Per tal de motivar que el nostre alumnat faja ús d’aquesta instal·lació, ací s’inclouen llibres actuals i més d’àmbit literari. Sí que tenim certs exemplars de llibres de coneixements, però com de normal cadascú conta amb el seu propi de l’assignatura, no són els que abunden; no obstant sí que hi ha material de consulta.
A banda dels llibres, per la seua configuració espacial, podem fer altres activitats per fomentar la lectura molt dinàmiques:  Un bon exemple és el mapa lector. Tots els alumnes que ho desitgen poden sol·licitar una espècie de cartolina prou gran que representa un mapa geogràfic. Té representats diferents punts de tots els continents, amb fotografies d’autors de cada lloc, títols representatius... Així, cadascú quan elegeix un llibre per endur-se a casa, ha de fixar-se en el país o zona on passa la història, l’idioma o fins i tot d’on és l’escriptor i posar un gomet al punt en qüestió. Amb açò volem fer una metàfora de que llegir és una altra forma de viatjar, i que de vegades podem anar-nos-en ben lluny sense moure’ns de casa.
A més a més, amb l’objectiu d’implicar a tots els cursos i la pròpia biblioteca,  cada any es duu a terme el següent: A principi de curs s’acorda quina lectura deu ser la representant del Dia del Llibre (Per exemple, si és l’any de naixement o aniversari de mort d’un autor, segons la temàtica... o aleatòriament). Durant el mes d’abril cada classe comença a treballar de forma grupal la lectura, segons el nivell. Es fan resums de l’obra, es mostren vídeos, s’ambienta... amb el fi de que tothom conega el llibre. El dia 23 té lloc un acte on tots es reuneixen i conten al públic una part d’aquest. Per exemple, comença Infantil presentant els personatges (es disfressen i es posen en el paper). Després, per cursos, fan el mateix, endinsant-se cada vegada més en la història fins que arriba el torn dels de sisè. Aquests últims duen a terme un final alternatiu que s’han anat inventat a classe. És una proposta que permet que col·laboren i participen tant grans i menuts, que tracten de primera mà la lectura.. A més, el fet de representar-ho en la biblioteca els permet apropar-se aquest ambient i associar-lo en alguna cosa divertida.
Centrant-nos en el tipus d’ús que es fa d’aquesta instal·lació podem  dividir el públic en alumnat, pares i mares i el personal del centre.
En primer lloc, el nostre alumnat:
-Educació infantil:  Els dimarts i dijous de vesprada de 15:00h a 16:30h està reservada per a ells, es baixen les persianes, s’ambienta amb música relaxant i té lloc l’assemblea. L’objectiu és eixir de l’aula i anar familiaritzant-se amb aquest entorn. En finalitzar, poden elegir el llibre que més els agrade.
-Primària: Des del primer fins al tercer cicle, tots els alumnes poden anar quan vulguin i escollir un llibre. Al eixir, junt a la data que han de tornar-lo, també se’ls dóna una fitxa a replanar (segons el nivell). A més, molts xiquets aprofiten aquest espai per anar a fer deures, exercicis de recerca amb l’Internet... Cada divendres va un cicle allí i  té lloc un Contacontes. (Un grup d’ex-alumnes voluntaris) Depenent del que els conten, es desenvolupen activitats posteriors de confeccionament de titelles, murals amb els personatges, i en alguns casos tallers de dramatització.
En els casos dels pares, estem portant a terme el projecte “Fem biblioteca”. La biblioteca de Pares consisteix en un sistema de préstecs mitjan els quals ells poden seleccionar la bibliografia en la que estan interessats. Esta selecció es realitza amb un tríptic, on estan tots els títols (sempre pedagògics i lúdics). Els pares han d’assenyalar amb una creu tots aquells títols que els semblen interessants i, per tal de potenciar la responsabilitat, els professors lliuraran dit llibre on consta la data de devolució i la possibilitat de realitzar una valoració d’ell.

Molts mestres també acudeixen ací per fer consultes. En els casos de claustres extraordinaris on han d’estar tots els docents, com que la sala de professors no és suficientment gran, també es reuneixen ací. 


El desenvolupament de la competència literària és un dels objectius principals de l’escola. Per això, des de infantil es comença a realitzar un treball diari a nivell oral en la assemblea.

A l’inici de cada curs escolar, se seleccionaran, programaran i elaboraran les activitats de foment de la lectura i de l’escriptura per a cada cicle i nivell educatiu. La finalitat primordial es desenvolupar la seua competència literària: la capacitat de percepció, memòria, la capacitat d’anticipació o de formulació d’hipòtesis i de verificar-les, la integració de la informació i el control de la comprensió, la capacitat de lectura atenta i de lectura ràpida, d’inferir les idees principals i distingir-les de les secundaries, percebre les estructures de llegir entre línies... (Colomer i Camps, 1991). Per a la selecció de les activitats es tindrà en compte el següent:

El Primer Cicle de Primària és una etapa fonamental per a l'Educació Literària de l’alumnat. En aquesta etapa s’aventuren en el món de la lectoescriptura i, per això, hi ha que despertar la seua curiositat per la lectura i suscitar-les el gust per ella. En aquesta etapa, la lectura els serveix com una ferramenta d’aprenentatge per: ampliar el seu vocabulari, fixar l’ortografia, millorar la seua comprensió lectora...

Ja en el segon cicle d'Educació Primària cal reforçar i ampliar els coneixements apresos. És necessari, per tant, treballar ja més a fons totes les microhabilitats de la competència literària. D’altra banda, al tercer cicle de Primària l’alumnat ja té una certa autonomia lectora, que cal que s’haja anant desenvolupant al màxim durant la seua etapa escolar per tal de formar lectors habituals.
Per a dur a terme tots i cadascun d’aquests objectius, primerament caldria realitzar una sèrie d’activitats motivació prèvies per a fomentar les ganes de llegir i el plaer per la lectura:

Activitat 1: Mans a l’obra!
El primer que hi ha que fer per a aventurar-se en el món de la lectura és crear un ambient, un clima agradable i tranquil que facilite aquesta tasca.
Per això, una activitat vital per a realitzar prèviament a la lectura consisteix en l’organització i decoració de la biblioteca d’aula. Aquesta activitat té la finalitat de què l’alumnat es familiaritze amb la biblioteca i no la veja com un lloc avorrit. Per això, els propis xiquets seran els encarregats d’organitzar una part de l’aula, el racó de lectura, com si d’una biblioteca es tractara. Per a realitzar-lo podran utilitzar tota mena de recursos: fer dibuixos, manualitats... A més, poden agafar algun llibre seu i portar-lo a classe, creant així una biblioteca en miniatura a partir dels seus gustos.

Activitat 2: Mar de llibres.
Activitat d’iniciació a la lectura mitjançant la curiositat del propi xiquet. Cada xiquet anirà a la biblioteca del centre i agafarà un llibre, adient a la seua edat, que li cride l’atenció. Tots els llibres es posaran en el sol de la classe formant com un mar de llibres. A continuació, cadascun dels xiquets, a partir de les cobertes dels llibres que han escollit, hauran de dir que els suggereix el llibre, de què pensen que anirà, què els ha cridat l’atenció...


Durant la lectura seria convenient realitzar lectures en veu alta perquè els xiquets milloren la seua fluïdesa i entonació, sobretot durant en el primer i segon cicle de primària:

Activitat 3: Atreveix-te!
Aquesta activitat es proposarà una vegada ja s’haja començat la lectura.
En el primer cicle de Primària els xiquets encara lligen lentament i amb una entonació monòtona. Per això, dedicarem una estona de la classe de llengua per a anar al racó de lectura (que hauran muntat prèviament) per fer una lectura en veu alta. Amb aquesta activitat es pretén que els xiquets i xiquetes lligen de manera més fluida, i poc a poc aprenguen a modular la seua veu. Aquesta activitat és adient per als dos primers cicles de primària, encara que també pot resultar útil per l’últim cicle.
Tot i això, aquesta lectura en veu alta anirà acompanyada d’un debat. Al primer i segon cicle de primària serà el professorat qui, al acabar de llegir un fragment en veu alta, llançarà una serie de preguntes sobre aquest per vore si s’ha comprés la lectura. D’altra banda, al tercer cicle de primària a mesura que s’avance amb la lectura del llibre es faran tertúlies dialògiques perquè els xiquets escolten les diferents perspectives i opinions d’un mateix capítol, enriquint així la seua competència literària.

Activitat 4: Acció!
La activitat consisteix en que una vegada s’haja llegit un capítol a la classe, els xiquets i xiquets per grups dramatitzen algun succés o escena del llibre. Aquesta activitat estaria destinada cap al segon i tercer cicle de Primària.


D’altra banda, també podem realitzar diferents activitats després de la lectura que poden resultar molt interessants i enriquidores per als xiquets i xiquetes.

Activitat 5: Ding, dong!
Una vegada s’hagen llegit un llibre es pot preparar la visita del escriptor o escriptora perquè els xiquets li pregunten tots els dubtes que els haja sortit durant la lectura, comentar de tu a tu la seua opinió, sentiments i idees amb l’autor. A més, l’autor pot contar-los com es va submergir en el món de la lectura i, qui sap, potser anime a algú a crear els seus pròpis textos!
Una alternativa a aquesta activitat, si l’autor o autora no pot visitar l’escola, seria la redacció d’una carta individual o col·lectiva a l’autor o autora per comunicar-li la nostra opinió sobre la lectura d’una obra seua.
Activitat 6: Arquitectes
Aquesta activitat consisteix en la realització de diversos tallers on l’alumnat té un paper fonamental com a creador.
El primer consistiria en la realització d’un taller d’escriptura a partir de qualsevol fragment de l’obra llegida. El segon en la realització de jocs relacionats amb la temàtica i el contingut del llibre llegit: el telegrama misteriós, sopa de lletres, jeroglífics, buscar la paraula oculta, la perxa de les paraules, etc. I el tercer en la realització d’activitats artístiques relacionades amb la lectura del llibre: exposició de dibuixos sobre els personatges, disseny d’una nova portada, confecció d’una maqueta de la ciutat o paratge on es desenrotlla l’acció de la història...
Aquestes activitats tenen com a finalitat, facilitar poc a poc el contacte dels xiquets i xiquetes amb els llibres, tractant de que gaudixen del plaer que suposa la lectura, la formació i la consolidació de l'hàbit lector. I per dur a terme aquesta tasca, la metodologia al llarg de la seua etapa escolar ha de ser molt activa, recordant que l'alumne és el centre del seu propi aprenentatge.

Criteris d’avaluació 
        

  • Participació dels alumne i la seua iniciativa en cadascuna de les activitats propostes.
  • Competència literària: L’alumne ha comprés el material llegit a classe i, per tant, expressa les seues idees i opinions coherentment.
  • Competència lingüística: L’alumne empra unes estructures lingüístiques i vocabulari adient a la seua edat en les seus intervencions orals o escrites.
  • Competència lectora: L’alumne llig amb una fluïdesa i entonació corresponent al seu nivell.
  • Els avanços de l’alumnat quant a hàbits lectors. 




Activitats per a tota la comunitat d'aprenentatge

L’hàbit de la lectura adquireix una gran importància en la vida de qualsevol persona però si hi ha un moment important per a començar a crear-ho és quan els xiquets estan en el seu procés d’aprenentatge. És a dir, és millor començar des de que estan en la etapa infantil i poc a poc fer-ho més usual a primària perquè quan arriben a secundaria ho tinguen com una rutina.

Adquirir aquest hàbit no es fàcil si sols aconseguim que els xiquets lligen les lectures obligatòries de l’escola. Tenim que aprofundir més i per això un dels papers més importants per crear l’hàbit de lectura, son els pares. Des de xicotets hi ha que inculcar al xiquets, xicotetes lectures que poden anar creixent segons la edat. Per això és important tindre a casa una biblioteca, és a dir una petita col·lecció de llibres on el xiquet puga començar a descobrir que es un llibre i ficar-se en contacte amb ell.

Poc a poc, ells poden veure quins són els seus gustos i quins llibres els criden més l’atenció i que coses aprenen. Per això hi ha que tindre cura en no fer que els xiquets adquireixen l’hàbit de la lectura com una obligació. Si ho veuen així no podran aprofitar el seu temps de lectura perque no els agradarà llegir ni utilitzar el seu temps així.  Doncs si es fomenta aquest moment de lectura en el seu dia a dia el xiquet ho veurà com una cosa quotidiana. És a dir, es pot establir un temps determinat dedicat a els llibres. Crear un espai i un moment del dia on el xiquet de forma relaxada es fique en contacte amb els llibres i aprofiti l’experiència. A més que els paren tinguen una rutina de lectura és molt útil ja que si els xiquets ho veuen a casa i ho veuen com una activitat natural i diària poden aconseguir poc a poc tindre motivació i ganes per descobrir noves histories i fer-se amb el seu estil propi.

La tasca que pot resultar negativa, és utilitzar la lectura com a castic. Quan els xiquets son obligats a llegit histories que no els agraden o tenen que llegir llibres imposats mai tindran ganes de llegir llibres pel seu compte. No hi ha que imposar tipus de lectures als xiquets si no que es poden fer recomanacions, donar-li llibres com a regals, que poc a poc coneguin aquest hàbit per descobriment, que poc a poc puguen aprendre noves histories. A més per poder aprofundir més, els pares o personal docent poden tindre converses amb els xiquets després de haver fet la lectura i extraure conclusions i solucionar les incògnites del xiquets.

Algunes de les activitats que podríem realitzar durant el curs escolar amb la comunitat d’aprenentatge serien les següent:

Per a començar, a classe el docent presentarà 3 llibres variats. Els xiquets podran elegir l’ordre en que tractar-los. Treballant a fons un d’ells per trimestre. Una vegada els xiquets han elegit l’ordre. Es realitzaran sessions a l’aula de lectura, llegint cada dia un fragment del llibre  per a després fer una visió més profunda comentant mestre i alumnes quines son les idees que el llibre vol reflectir. Quan es finalitze la lectura els xiquets realitzaran de manera lliure un dibuix de allò que més a cridat la seua atenció de la historia, per a després exposar-ho a classe. Aquesta activitat estaria enfocada per a xiquets  del primer cicle de primària.

Altra activitat, aniria més enfocada als alumnes de l’últim cicle de primària. A partir de la lectura d’un llibre, durant el trimestre duran a terme la preparació d’una obra teatral que treballaran amb el mestre per després interpretar-la als xiquets de cursos inferiors.

A més, respecte al treball de la lectura amb els pares. Els xiquets durant el trimestre treballen un llibre a l’aula. Els pares poden preparar un teatre de titelles que representaran als seus fills quant arriben al final del llibre.


Per últim, per a finalitzar amb el curs. Es realitzarà un dia dedicat a la poesia. En ells participaran els xiquets de tots els cursos i recitaran un fragment de la poesia que han elegit. Podran assistir tot el personal del col·legi, autoritats i a més els familiars. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

RONDALLA: I QUEIXALETS TAMBÉ!

P18, Ressenya LIJ escrita de la lectura LIJ

P28. FOMENT DE LA LECTURA I TIC