Pla lector
La lectura és una de les destreses fonamentals que s’aprenen
a l’escola. Encara que els primers contactes amb les lletres se solen fer a la
llar, és a les aules d’Educació infantil on aquest contacte passa a ser part de
la rutina de l’aprenentatge. Al llarg de l’educació obligatòria, la millora de
la capacitat lectora és un objectiu permanent, atés que per mitjà de la paraula
escrita és com es transmeten gran part dels continguts curriculars. Però la de
la lectura és una habilitat complexa, i implica el coneixement del codi, la
capacitat per a desxifrar les diverses combinacions i l’aptitud per a
contextualitzar les unitats significatives, i donar-los sentit. (Bromera.com)
El centre que hem seleccionat per a dur a terme aquest
pla lector és el CEIP Sant Pasqual. Aquest és un col·legi públic que es troba a
Torrent, una ciutat propera a València que conta amb quasi 81000
habitants,doncs és el segon municipi amb
més població de la província. El centre esta situat a una zona molt transitada,
propera a una de les estacions de metro del municipi i rodejada de places,
parcs i llocs per poder jugar.
L’escola esta formada per uns edificis envoltats d’un pati
enorme amb un camp de futbol i bàsquet, i un gran gimnàs per als alumnes de
primària; i a més, altre edifici separat amb altre pati per als alumnes
d’infantil.
El Sant Pasqual és un dels centres que més places oferta:
450 places per a Educació Primària i 225 per a Educació Infantil. Compta amb un
personal docent especialitzat (a més dels professors ordinaris, compta amb
mestres especialitzades en pedagogia terapèutica i audició i llenguatge) i un
gabinet psicopedagògic disponible durant l’horari escolar.
Una de les peculiaritats d’aquest centre és que prioritza
el foment pel valencià i fa tallers dedicats a ell. També hi ha una mestra que
treballa per projectes i fa molt partícips els xiquets en el seu propi
aprenentatge. Açò és un punt a favor per fomentar també la lectura ja que es
poden fer moltes activitats utilitzant la dinàmica dels tallers o els projectes
d’una forma més entretinguda i cridanera per als alumnes.
Al cap i a la fi,
a tots els cicles de Primària en el nostre cas, és important considerar la
lectura com un dels principals instruments d’aprenentatge i per això tenim la
tasca de sentir-nos implicats nosaltres mateixos en el pla que anem a presentar
i fomentar actituds positives cap a la lecto-escriptura.
La lectura ens proporciona riquesa, coneixement, cultura,
plaer, saviesa i molts altres beneficis que ens ajuden a saber afrontar el món
que van a viure en un futur. Com que volem que els nostres alumnes consideren
la lectura com un desig i no com una imposició el nostre principal objectiu va a ser fomentar en l’alumnat l’interés per la
lectura i desenvolupar l’hàbit lector, ja que encara que siguen xiquets que
tinguen un nivell mitjà en lectura, encara tenen que interessar-se més per
aquesta. Amb açò també perseguirem potenciar l’ús i la dinamització de la
biblioteca del centre.
D’altra banda, altre
objectiu que perseguim és promoure la col·laboració i la participació de
les famílies i altres membres de la comunitat educativa del entorn en les
activitats derivades dels plans de foment de la lectura.
Per a que es duga a terme de manera satisfactòria i el pla
siga eficient, al llarg de cada curs el departament de Llengua junt amb tots
els que coordinen el pla realitzaran un seguiment de les activitats realitzades
i la seua temporalització, i si es oportú es realitzaran canvis, segons les
necessitats dels alumnes. A final de curs igualment se tornarà a realitzar una
avaluació de la aplicació del Pla en els diferents nivells veient si s’han
aconseguit els objectius i si les activitats han resultat de gran utilitat per
a la millora de la competència lectora i l’interés i motivació dels alumnes,
realitzant una memòria anual d’aquestes avaluacions.
Dels resultats, s’extrauran les conclusions que permetran
expressar les propostes de millora que s’acorden per a introduir-les en el
següent pla i per a tenir en compte a l’hora d’elaborar la proposta d’activitats
per al curs següent.
Una vegada coneguda la nostra escola, és el moment de parlar d’una de les seues instal·lacions: La biblioteca. Aquesta està localitzada fora de l’edifici on es troben les aules, però dins del recinte escolar. Concretament es situa entre el gimnàs i la cafeteria. Hem millorat molt el seu accés, ja que des de fa dos anys conta, a més d’una escala, una rampa per poder accedir-hi tothom. La seua façana és grisa i roja on està imprès l’escut del col·legi. Té 80 metres quadrats, repartits en una sola planta. Aquesta està equipada amb un total de 10 taules quadrades grans i 20 individuals més menudes i amb 70 cadires per als usuaris que fages ús d’ella. A més, hi ha una tira de 20 taules més on hi ha un ordinador en cadascuna d’elles. A part, està la taula del bibliotecari o bibliotecària i un seient. Està estudiant-se la mesura de portar pufs i crear un racó lliure de lectura més relaxant (Proposta de millora del curs actual per la classe de sisè). Per tant, pot ser utilitzada simultàniament per uns 60 xiquets, tot i que mai sobrepassa el nombre de 30-35 xiquets.
Pel
que fa a la disposició física, hi ha
quatre corredors, i en cadascun d’ells 4 prestatgeries. Els llibres estan
organitzats de la següent forma: Les dos primeres prestatgeries de cada
corredor estan dedicades als diferents cicles. (Per exemple, el primer corredor
està dedicat a Infantil, el segon a 1er i 2on curs, el tercer a 3er i 4t i
l’últim per a cinquè i sisè de primària). A les altres 8 restants podem trobar
revistes, llibres objectes i altres d’interès per a cada edat. A l’entrar a la
biblioteca hi ha un cartell on s’identifiquen per colors els diferents cursos i
així és molt més fàcil accedir-hi.
El
contingut que podem trobar-hi, és a
dir, la selecció de lectures és realitzada per l’equip directiu, tot i que hi
ha una bústia de sugerències per part de mares i pares i de l’alumnat. El
criteri seguit és el següent: Considerem que tota biblioteca ha de contar amb
lectures clàssiques, però també hem pensat que aquests poden no ser els més
atractius per als nens. Per això contem amb un ampli recull d’adaptacions molt
més reduïdes, visuals i acolorides. Des
de la nostra escola pensem que el plurilingüisme és necessari , per això, des
d’ací oferim llibres en català, castellà, anglés. Hi ha alguns que sols es poden trobar a
castellà i valencià, altres que són totalment exclusius per a la llengua anglosaxona...
però també exemplars que es poden trobar en els quatre. En casos extraordinaris
o específics també es poden sol·licitar llibres en altres llengües, però en
línies generals aquestes tres llengües són en les que es poden llegir. Per tal
de motivar que el nostre alumnat faja ús d’aquesta instal·lació, ací s’inclouen
llibres actuals i més d’àmbit literari. Sí que tenim certs exemplars de llibres
de coneixements, però com de normal cadascú conta amb el seu propi de l’assignatura,
no són els que abunden; no obstant sí que hi ha material de consulta.
A
banda dels llibres, per la seua configuració
espacial, podem fer altres activitats per fomentar la lectura molt
dinàmiques: Un bon exemple és el mapa
lector. Tots els alumnes que ho desitgen poden sol·licitar una espècie de
cartolina prou gran que representa un mapa geogràfic. Té representats diferents
punts de tots els continents, amb fotografies d’autors de cada lloc, títols
representatius... Així, cadascú quan elegeix un llibre per endur-se a casa, ha
de fixar-se en el país o zona on passa la història, l’idioma o fins i tot d’on
és l’escriptor i posar un gomet al punt en qüestió. Amb açò volem fer una metàfora
de que llegir és una altra forma de viatjar, i que de vegades podem anar-nos-en
ben lluny sense moure’ns de casa.
A
més a més, amb l’objectiu d’implicar a tots els cursos i la pròpia
biblioteca, cada any es duu a terme el
següent: A principi de curs s’acorda quina lectura deu ser la representant del
Dia del Llibre (Per exemple, si és l’any de naixement o aniversari de mort d’un
autor, segons la temàtica... o aleatòriament). Durant el mes d’abril cada
classe comença a treballar de forma grupal la lectura, segons el nivell. Es fan
resums de l’obra, es mostren vídeos, s’ambienta... amb el fi de que tothom
conega el llibre. El dia 23 té lloc un acte on tots es reuneixen i conten al
públic una part d’aquest. Per exemple, comença Infantil presentant els
personatges (es disfressen i es posen en el paper). Després, per cursos, fan el
mateix, endinsant-se cada vegada més en la història fins que arriba el torn
dels de sisè. Aquests últims duen a terme un final alternatiu que s’han anat
inventat a classe. És una proposta que permet que col·laboren i participen tant
grans i menuts, que tracten de primera mà la lectura.. A més, el fet de
representar-ho en la biblioteca els permet apropar-se aquest ambient i
associar-lo en alguna cosa divertida.
Centrant-nos
en el tipus d’ús que es fa d’aquesta
instal·lació podem dividir el públic en
alumnat, pares i mares i el personal del centre.
En primer lloc, el
nostre alumnat:
-Educació infantil:
Els dimarts i dijous de vesprada de
15:00h a 16:30h està reservada per a ells, es baixen les persianes, s’ambienta
amb música relaxant i té lloc l’assemblea. L’objectiu és eixir de l’aula i anar
familiaritzant-se amb aquest entorn. En finalitzar, poden elegir el llibre que
més els agrade.
-Primària: Des del
primer fins al tercer cicle, tots els alumnes poden anar quan vulguin i
escollir un llibre. Al eixir, junt a la data que han de tornar-lo, també se’ls
dóna una fitxa a replanar (segons el nivell). A més, molts xiquets aprofiten
aquest espai per anar a fer deures, exercicis de recerca amb l’Internet... Cada
divendres va un cicle allí i té lloc un
Contacontes. (Un grup d’ex-alumnes voluntaris) Depenent del que els conten, es
desenvolupen activitats posteriors de confeccionament de titelles, murals amb
els personatges, i en alguns casos tallers de dramatització.
En els casos dels
pares, estem portant a terme el projecte “Fem biblioteca”. La biblioteca de
Pares consisteix en un sistema de préstecs mitjan els quals ells poden
seleccionar la bibliografia en la que estan interessats. Esta selecció es
realitza amb un tríptic, on estan tots els títols (sempre pedagògics i lúdics).
Els pares han d’assenyalar amb una creu tots aquells títols que els semblen
interessants i, per tal de potenciar la responsabilitat, els professors
lliuraran dit llibre on consta la data de devolució i la possibilitat de
realitzar una valoració d’ell.
Molts mestres també
acudeixen ací per fer consultes. En els casos de claustres extraordinaris on
han d’estar tots els docents, com que la sala de professors no és suficientment
gran, també es reuneixen ací.
L’hàbit de la lectura adquireix una gran importància en la vida de qualsevol persona però si hi ha un moment important per a començar a crear-ho és quan els xiquets estan en el seu procés d’aprenentatge. És a dir, és millor començar des de que estan en la etapa infantil i poc a poc fer-ho més usual a primària perquè quan arriben a secundaria ho tinguen com una rutina.
El desenvolupament de la competència literària és un
dels objectius principals de l’escola. Per això, des de infantil es comença a
realitzar un treball diari a nivell oral en la assemblea.
A l’inici de cada curs escolar, se seleccionaran,
programaran i elaboraran les activitats de foment de la lectura i de
l’escriptura per a cada cicle i nivell educatiu. La finalitat primordial es
desenvolupar la seua competència literària: la capacitat de percepció, memòria,
la capacitat d’anticipació o de formulació d’hipòtesis i de verificar-les, la
integració de la informació i el control de la comprensió, la capacitat de
lectura atenta i de lectura ràpida, d’inferir les idees principals i
distingir-les de les secundaries, percebre les estructures de llegir entre
línies... (Colomer i Camps, 1991). Per a la selecció de les activitats es
tindrà en compte el següent:
El Primer Cicle de Primària és una etapa fonamental
per a l'Educació Literària de l’alumnat. En aquesta etapa s’aventuren en el món
de la lectoescriptura i, per això, hi ha que despertar la seua curiositat per
la lectura i suscitar-les el gust per ella. En aquesta etapa, la lectura els
serveix com una ferramenta d’aprenentatge per: ampliar el seu vocabulari, fixar
l’ortografia, millorar la seua comprensió lectora...
Ja en el segon cicle
d'Educació Primària cal reforçar i ampliar els coneixements apresos. És
necessari, per tant, treballar ja més a fons totes les microhabilitats de la competència
literària. D’altra banda, al tercer cicle de Primària l’alumnat ja té una certa
autonomia lectora, que cal que s’haja anant desenvolupant al màxim durant la
seua etapa escolar per tal de formar lectors habituals.
Per a dur a terme tots i cadascun
d’aquests objectius, primerament caldria realitzar una sèrie d’activitats motivació
prèvies per a fomentar les ganes de llegir i el plaer per la lectura:
Activitat 1: Mans a l’obra!
El primer que hi ha que fer per a aventurar-se en el
món de la lectura és crear un ambient, un clima agradable i tranquil que
facilite aquesta tasca.
Per això, una activitat vital per a realitzar
prèviament a la lectura consisteix en l’organització i decoració de la
biblioteca d’aula. Aquesta activitat té la finalitat de què l’alumnat es
familiaritze amb la biblioteca i no la veja com un lloc avorrit. Per això, els
propis xiquets seran els encarregats d’organitzar una part de l’aula, el racó
de lectura, com si d’una biblioteca es tractara. Per a realitzar-lo podran
utilitzar tota mena de recursos: fer dibuixos, manualitats... A més, poden
agafar algun llibre seu i portar-lo a classe, creant així una biblioteca en
miniatura a partir dels seus gustos.
Activitat 2: Mar de llibres.
Activitat d’iniciació a la lectura mitjançant la
curiositat del propi xiquet. Cada xiquet anirà a la biblioteca del centre i
agafarà un llibre, adient a la seua edat, que li cride l’atenció. Tots els
llibres es posaran en el sol de la classe formant com un mar de llibres. A
continuació, cadascun dels xiquets, a partir de les cobertes dels llibres que
han escollit, hauran de dir que els suggereix el llibre, de què pensen que
anirà, què els ha cridat l’atenció...
Durant la lectura seria convenient realitzar lectures
en veu alta perquè els xiquets milloren la seua fluïdesa i entonació, sobretot
durant en el primer i segon cicle de primària:
Activitat 3: Atreveix-te!
Aquesta activitat es proposarà una vegada ja s’haja
començat la lectura.
En el primer cicle de Primària els xiquets encara
lligen lentament i amb una entonació monòtona. Per això, dedicarem una estona
de la classe de llengua per a anar al racó de lectura (que hauran muntat prèviament)
per fer una lectura en veu alta. Amb aquesta activitat es pretén que els
xiquets i xiquetes lligen de manera més fluida, i poc a poc aprenguen a modular
la seua veu. Aquesta activitat és adient per als dos primers cicles de primària,
encara que també pot resultar útil per l’últim cicle.
Tot i això, aquesta lectura en veu alta anirà acompanyada
d’un debat. Al primer i segon cicle de primària serà el professorat qui, al
acabar de llegir un fragment en veu alta, llançarà una serie de preguntes sobre
aquest per vore si s’ha comprés la lectura. D’altra banda, al tercer cicle de
primària a mesura que s’avance amb la lectura del llibre es faran tertúlies
dialògiques perquè els xiquets escolten les diferents perspectives i opinions
d’un mateix capítol, enriquint així la seua competència literària.
Activitat 4: Acció!
La activitat consisteix en que una vegada s’haja
llegit un capítol a la classe, els xiquets i xiquets per grups dramatitzen algun
succés o escena del llibre. Aquesta activitat estaria destinada cap al segon i
tercer cicle de Primària.
D’altra banda, també podem realitzar diferents activitats
després de la lectura que poden resultar molt interessants i enriquidores per
als xiquets i xiquetes.
Activitat 5: Ding, dong!
Una vegada s’hagen llegit un llibre es pot preparar la
visita del escriptor o escriptora perquè els xiquets li pregunten tots els
dubtes que els haja sortit durant la lectura, comentar de tu a tu la seua
opinió, sentiments i idees amb l’autor. A més, l’autor pot contar-los com es va
submergir en el món de la lectura i, qui sap, potser anime a algú a crear els
seus pròpis textos!
Una alternativa a aquesta activitat, si l’autor o
autora no pot visitar l’escola, seria la redacció d’una carta individual o
col·lectiva a l’autor o autora per comunicar-li la nostra opinió sobre la
lectura d’una obra seua.
Activitat 6: Arquitectes
Aquesta activitat consisteix en la realització de
diversos tallers on l’alumnat té un paper fonamental com a creador.
El primer consistiria en la realització d’un taller
d’escriptura a partir de qualsevol fragment de l’obra llegida. El segon en la realització
de jocs relacionats amb la temàtica i el contingut del llibre llegit: el
telegrama misteriós, sopa de lletres, jeroglífics, buscar la paraula oculta, la
perxa de les paraules, etc. I el tercer en la realització d’activitats
artístiques relacionades amb la lectura del llibre: exposició de dibuixos sobre
els personatges, disseny d’una nova portada, confecció d’una maqueta de la
ciutat o paratge on es desenrotlla l’acció de la història...
Aquestes activitats tenen com a finalitat, facilitar
poc a poc el contacte dels xiquets i xiquetes amb els llibres, tractant de que
gaudixen del plaer que suposa la lectura, la formació i la consolidació de l'hàbit lector. I per dur a terme aquesta tasca, la metodologia al llarg de la
seua etapa escolar ha de ser molt activa, recordant que l'alumne és el centre
del seu propi aprenentatge.
Criteris
d’avaluació
Activitats per a tota la comunitat d'aprenentatge
- Participació dels alumne i la seua iniciativa en cadascuna de les activitats propostes.
- Competència literària: L’alumne ha comprés el material llegit a classe i, per tant, expressa les seues idees i opinions coherentment.
- Competència lingüística: L’alumne empra unes estructures lingüístiques i vocabulari adient a la seua edat en les seus intervencions orals o escrites.
- Competència lectora: L’alumne llig amb una fluïdesa i entonació corresponent al seu nivell.
- Els avanços de l’alumnat quant a hàbits lectors.
Activitats per a tota la comunitat d'aprenentatge
L’hàbit de la lectura adquireix una gran importància en la vida de qualsevol persona però si hi ha un moment important per a començar a crear-ho és quan els xiquets estan en el seu procés d’aprenentatge. És a dir, és millor començar des de que estan en la etapa infantil i poc a poc fer-ho més usual a primària perquè quan arriben a secundaria ho tinguen com una rutina.
Adquirir aquest hàbit no es fàcil si sols aconseguim que els xiquets lligen
les lectures obligatòries de l’escola. Tenim que aprofundir més i per això un
dels papers més importants per crear l’hàbit de lectura, son els pares. Des de
xicotets hi ha que inculcar al xiquets, xicotetes lectures que poden anar creixent
segons la edat. Per això és important tindre a casa una biblioteca, és a dir
una petita col·lecció de llibres on el xiquet puga començar a descobrir que es
un llibre i ficar-se en contacte amb ell.
Poc a poc, ells poden veure quins són els seus gustos i quins llibres els
criden més l’atenció i que coses aprenen. Per això hi ha que tindre cura en no
fer que els xiquets adquireixen l’hàbit de la lectura com una obligació. Si ho
veuen així no podran aprofitar el seu temps de lectura perque no els agradarà
llegir ni utilitzar el seu temps així.
Doncs si es fomenta aquest moment de lectura en el seu dia a dia el
xiquet ho veurà com una cosa quotidiana. És a dir, es pot establir un temps
determinat dedicat a els llibres. Crear un espai i un moment del dia on el
xiquet de forma relaxada es fique en contacte amb els llibres i aprofiti
l’experiència. A més que els paren tinguen una rutina de lectura és molt útil
ja que si els xiquets ho veuen a casa i ho veuen com una activitat natural i diària
poden aconseguir poc a poc tindre motivació i ganes per descobrir noves
histories i fer-se amb el seu estil propi.
La tasca que pot resultar negativa, és utilitzar la lectura com a castic.
Quan els xiquets son obligats a llegit histories que no els agraden o tenen que
llegir llibres imposats mai tindran ganes de llegir llibres pel seu compte. No
hi ha que imposar tipus de lectures als xiquets si no que es poden fer
recomanacions, donar-li llibres com a regals, que poc a poc coneguin aquest hàbit
per descobriment, que poc a poc puguen aprendre noves histories. A més per
poder aprofundir més, els pares o personal docent poden tindre converses amb
els xiquets després de haver fet la lectura i extraure conclusions i solucionar
les incògnites del xiquets.
Algunes de les activitats que podríem realitzar durant el curs escolar amb
la comunitat d’aprenentatge serien les següent:
Per a començar, a classe el docent presentarà 3 llibres variats. Els
xiquets podran elegir l’ordre en que tractar-los. Treballant a fons un d’ells
per trimestre. Una vegada els xiquets han elegit l’ordre. Es realitzaran
sessions a l’aula de lectura, llegint cada dia un fragment del llibre per a després fer una visió més profunda
comentant mestre i alumnes quines son les idees que el llibre vol reflectir.
Quan es finalitze la lectura els xiquets realitzaran de manera lliure un dibuix
de allò que més a cridat la seua atenció de la historia, per a després
exposar-ho a classe. Aquesta activitat estaria enfocada per a xiquets del primer cicle de primària.
Altra activitat, aniria més enfocada als alumnes de l’últim cicle de primària.
A partir de la lectura d’un llibre, durant el trimestre duran a terme la
preparació d’una obra teatral que treballaran amb el mestre per després
interpretar-la als xiquets de cursos inferiors.
A més, respecte al treball de la lectura amb els pares. Els xiquets durant
el trimestre treballen un llibre a l’aula. Els pares poden preparar un teatre
de titelles que representaran als seus fills quant arriben al final del llibre.
Per últim, per a finalitzar amb el curs. Es realitzarà un dia dedicat a la
poesia. En ells participaran els xiquets de tots els cursos i recitaran un
fragment de la poesia que han elegit. Podran assistir tot el personal del
col·legi, autoritats i a més els familiars.
Comentarios
Publicar un comentario