P18 RESSENYA LIJ ESCRITA DE TERTÚLIA LIJ

EL REI PANXUT REDOLA I EL REI PRIMAL S'ENVOLA

 El rei Panxut redola i el rei Primal s’envola és un llibre escrit per Enrich Lluc, publicat per la editorial Bromera a l’any 1992 i que pertany a la col·lecció El Micalet Galàctic. El llibre que jo m’he llegit és la 15ª edició.

            L’autor Enrich Lluch, va nàixer a Algemesí i es va llicenciar en Història per la universitat de Valencia, encara que actualment treballa de mestre. La seua producció l'ha fet mereixedor d’alguns dels premis més destacats del món de la literatura infantil i juvenil: així, ha guanyat dues vegades el premi Samaruc de l'Associació de Bibliotecaris Valencians al millor Llibre Infantil, un d’ells a l’any 1992 amb El rei Panxut redola i el rei Primal s’envola. D’altra banda, dir que aquesta obra va ser traduïda al eusquera.

            Els protagonistes d’aquesta història son el rei Panxut de Caramullàndia, i el rei Primal de Fideulàndia. El primer és tan gros que no pot eixir de la seua habitació, i el segon està tan prim que no pot eixir al carrer sense posar-se pedres a les butxaques per no envolar-se. Tots dos reis volen casar-se, però com que no poden eixir de casa, el rei Panxut es proposa aprimar-se fent gimnàstica i tractant de menjar, i el rei Primal vol engrossir-se. No obstant, ningú ho aconseguix.

            Tot i això, els seues respectives ministres decideixen publicar un ban per vore si algú sap com aprimar-se sense deixar de menjar o engrossir sense menjar. I encara que hi van molts savis ningú és capaç de donar-les eixa miraculosa solució que anaven buscant. Fins que un venedor de panses ells comenta quina seria la solució: “només cal pujar a la Muntanya del Treball i beure tres gotes de suc de pedres de la Lluna”.

            Finalment, després de diverses dificultats, els dos reis es troben pel camí i junts pugen a la muntanya. Primal ha de menjar per tenir forces i Panxut deixa de fer-ho per no caure i redolar per la muntanya. Així doncs, ambdós aconseguixen el seu objectiu.

            Aquest llibre resulta realment interessant i aprofitable didàcticament. Està recomanat per a xiquets a partir de 8 anys. I, al meu parer, el llibre és adequat per al segon cicle de primària ja que el ritme de la narració es àgil i fa que la lectura siga ràpida i entretinguda. I el seu vocabulari, encara que trobem alguna frase feta, no es gens dificultós. A més, permet abordat temes importants i interessants com:
  • La desconfiança en els remeis miraculosos i el valor de l’esforç, la conscienciació i el treball de cadascú per tal d’aconseguir allò que es pretén.
            Encara que és més fàcil tractar de trobar un camí fàcil per aconseguir el que et proposes (buscar un savi o miracle perquè solucione el problema), l’única forma aconseguir-ho es posant de la teu part. Ambdós protagonistes són perseverants amb el seu objectiu i no paren fins aconseguir-ho.
  • La salut de les persones i els avantatges de mantenir un cos sa i fort: ni massa gros, ni massa flac. 
  • La col·laboració mútua per aconseguir els nostres objectius.

            La motivació es un factor important per un bon aprenentatge i és necessari que aquesta funcione en tot moment i, per això, si volen que els nostres futurs alumnes siguen lectors habituals hem de motivar-les mitjançant activitats divertides i estimulants. Un exemple seria mitjançant una activitat que he denominat “Pujant la muntanya”:

En aquesta activitat, poquet a poquet, el xiquets aniran descobrint més i més coses sobre el llibre que posaran en un mural final. Abans de la lectura, amb la finalitat de motivar-les, els xiquets i xiquetes hauran de fer un treball de recerca per conèixer l’autor de l’obra. Durant la lectura, aniran comentat capítol a capítol les seues impressions, opinions, el que pensen que passarà a continuació, etc. I al acabar la lectura, els xiquets convertiran el llibre en un còmic que decorarà les parets de l’aula.

És molt important destacar que aquest llibre també es pot utilitzar-se d’una forma interdisciplinària i global en el currículum. A la assignatura de llengua, els xiquets poden fer una descripció de com són i de quin és el seu problema, i dibuixar-los, per tal de practicar la seua expressió escrita. A més, poden ampliar el seu vocabulari buscant el significat d'expressions com "tindre alguna cosa en bajoqueta" o "menjar més que una revolta de riu". També, el tema de la salut, es pot combinar amb l’assignatura de coneixement del medi. Els xiquets poden idear una dieta equilibrada per cadascun dels reis a partir del que s’haja donat a classe. I, en l’assignatura d’educació física, poden crear una tabla d’exercicis per ajudat al rei Panxut.

            En conclusió, aquest llibre pot suposar, sens dubte, una eina molt recomanable a treballar amb els alumnes. I és que parla de temes molts importants, com he dit anteriorment, mitjançant uns personatges estrafolaris, graciosos i una història prou divertida. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

RONDALLA: I QUEIXALETS TAMBÉ!

P18, Ressenya LIJ escrita de la lectura LIJ

P. 20 Ressenya LIJ escrita de lectura lliure LIJ segons criteris