P24. RESSENYA RECURS PER A L'EDUCACIÓ LITERÀRIA ESCRITA
ELS VÍDEOCONTES
Amb els avanços de la tecnologia, actualment
l’educació s’ha anat digitalitzant poc a poc i els xiquets més menuts són
criats en un món totalment digital. Per això tot allò que fa uns anys es
presentava d’una manera més tradicional, ara ha evolucionat cap al món de la
tecnologia, com són els contes. Actualment els xiquets tenen l’oportunitat
d’escoltar i veure contes infantils d’una manera molt amena i divertida com la
que els proporciona el format en vídeo.
Del recurs que parle, el
qual actualment està molt normalitzat, són els videocontes. Aquests són textos
animats multimèdia que narren històries, et permeten utilitzar la imaginació,
estar atent mirant i escoltant i visualitzar millor tot allò que et diu el
text. Es podria dir que és un dels mitjans didàctics que serveix per a facilitar
tant als professors com als xiquets l’entrada al món literari.
Quan els xiquets més menuts
comencen a llegir, és molt important que ells senten que estan fent alguna cosa
útil i plaentera, i no vegen la tasca com una càrrega o una obligació. Per això
és molt decisiva la nostra tasca com a futurs docents ja que el primer que
deguem fer és despertar l’interés dels nens per allò que van a començar a
llegir.
Els videocontes són una
eina molt útil per tal de començar a treballar amb els xiquets la competència
lectora i endinçar-los en el món literari poc a poc ja que, a partir d’ells, comencen
a mostrar interés per les històries que poden trobar després als contes en
paper que podran llegir per sí mateixos poc a poc. És una manera molt amena i
divertida de mantindre’ls atents i interessats, gaudint del que estan aprenent.
A partir del vídeo, les
imatges, els dibuixos, els personatges, etc., els xiquets van comprenent millor
el que està passant a la història i visualitzen millor allò que encara no poden
analitzar a un conte en paper.
Aquest recurs s’està
generalitzant a les aules dels centres escolars cada vegada més i jo el vaig
conèixer gràcies a una professora que conec que va començar un nou projecte a
la seua aula de primer de primària. A partir de la versió digital d’un conte, es
comença a treballar aquest extraient les claus de la història, la moralina, els
valors del conte, etc. Poden fer-se debats, activitats per grups, etc.
A més, un punt a favor és
que aquest recurs pot ser utilitzat tant a l’escola com a casa o pel carrer ja
que podem trobar vídeocontes penjats a la xarxa i utilitzar-los en qualsevol
moment i lloc, si no tenim en aquell moment el llibre en paper.
Des del meu punt de vista
hi ha que aprofitar al màxim les noves tecnologies i, com actualment els
xiquets i xiquetes estan tan familiaritzades amb aquestes, un recurs com són
els vídeocontes és un mitjà molt útil que deurien d’utilitzar molts professors
per facilitar la tasca tant a professors com als alumnes. Al cap i a la fi, amb
dinàmiques i recurssos com aquest, l’educació trenca les barreres d’allò
tradicional i evoluciona cap una educació més adaptada al món que ens envolta.
Una vegada explicat el
recurs que volia presentar, deixe un exemple per tal de mostrar a què em
referisc amb açò dels vídeocontes.
Comentarios
Publicar un comentario