P24. RESSENYA RECURS PER A L'EDUCACIÓ LITERÀRIA ESCRITA

ELS VÍDEOCONTES

Amb els avanços de la tecnologia, actualment l’educació s’ha anat digitalitzant poc a poc i els xiquets més menuts són criats en un món totalment digital. Per això tot allò que fa uns anys es presentava d’una manera més tradicional, ara ha evolucionat cap al món de la tecnologia, com són els contes. Actualment els xiquets tenen l’oportunitat d’escoltar i veure contes infantils d’una manera molt amena i divertida com la que els proporciona el format en vídeo.
Del recurs que parle, el qual actualment està molt normalitzat, són els videocontes. Aquests són textos animats multimèdia que narren històries, et permeten utilitzar la imaginació, estar atent mirant i escoltant i visualitzar millor tot allò que et diu el text. Es podria dir que és un dels mitjans didàctics que serveix per a facilitar tant als professors com als xiquets l’entrada al món literari.
Quan els xiquets més menuts comencen a llegir, és molt important que ells senten que estan fent alguna cosa útil i plaentera, i no vegen la tasca com una càrrega o una obligació. Per això és molt decisiva la nostra tasca com a futurs docents ja que el primer que deguem fer és despertar l’interés dels nens per allò que van a començar a llegir.
Els videocontes són una eina molt útil per tal de començar a treballar amb els xiquets la competència lectora i endinçar-los en el món literari poc a poc ja que, a partir d’ells, comencen a mostrar interés per les històries que poden trobar després als contes en paper que podran llegir per sí mateixos poc a poc. És una manera molt amena i divertida de mantindre’ls atents i interessats, gaudint del que estan aprenent.
A partir del vídeo, les imatges, els dibuixos, els personatges, etc., els xiquets van comprenent millor el que està passant a la història i visualitzen millor allò que encara no poden analitzar a un conte en paper.
Aquest recurs s’està generalitzant a les aules dels centres escolars cada vegada més i jo el vaig conèixer gràcies a una professora que conec que va començar un nou projecte a la seua aula de primer de primària. A partir de la versió digital d’un conte, es comença a treballar aquest extraient les claus de la història, la moralina, els valors del conte, etc. Poden fer-se debats, activitats per grups, etc.
A més, un punt a favor és que aquest recurs pot ser utilitzat tant a l’escola com a casa o pel carrer ja que podem trobar vídeocontes penjats a la xarxa i utilitzar-los en qualsevol moment i lloc, si no tenim en aquell moment el llibre en paper.
Des del meu punt de vista hi ha que aprofitar al màxim les noves tecnologies i, com actualment els xiquets i xiquetes estan tan familiaritzades amb aquestes, un recurs com són els vídeocontes és un mitjà molt útil que deurien d’utilitzar molts professors per facilitar la tasca tant a professors com als alumnes. Al cap i a la fi, amb dinàmiques i recurssos com aquest, l’educació trenca les barreres d’allò tradicional i evoluciona cap una educació més adaptada al món que ens envolta.

Una vegada explicat el recurs que volia presentar, deixe un exemple per tal de mostrar a què em referisc amb açò dels vídeocontes.

Comentarios

Entradas populares de este blog

RONDALLA: I QUEIXALETS TAMBÉ!

P18, Ressenya LIJ escrita de la lectura LIJ

P. 20 Ressenya LIJ escrita de lectura lliure LIJ segons criteris