P27. RESSENYA LECTURA TÈCNICA
POEMANIA I LLEGIR PER A CRÈIXER
L’autora Ana Ballester Marco
(Borbotó, 1954) és professora de secundaria i contacontes. Especialista en
literatura infantil i juvenil, ha impartit nombrosos cursos de formació del
professorat sobre animació a la lectura, dinamització de biblioteques i
dramatització.
Poemania és una guia adreçada tant a
pares i mares, com a docents i inclús bibliotecaris que tracta d’encomanar el
plaer de llegir i escriure textos poètics en la nostra llengua i compartir
moments màgics i commovedors. L’objectiu de la qual és proporcionar recursos i estratègies
per incitar pares, mares i docents a seguir jugant i a redescobrir el plaer de
llegir i escriure textos poètics.
Com diu el llibre, des de ben
xicotets estem en contacte amb la poesia mitjançant cançons de bressol,
endevinalles, etc. No obstant, pocs són
aquells que aconseguixen mantenir el contacte amb aquest tipus de literatura plena
de musicalitat, ritme i joc de paraules.
Així doncs, aquest llibre ens
proporciona una sèrie de pautes que ens podem ajudar a transmetre el gust per
la poesia:
- L’oralitat, verbalitzar paraules boniques i fer que els xiquets i xiquetes ho facen també.
- La participació de pares, mares i docents, que han de col·laborar activament perquè els més menuts descobreixen el plaer de llegir i crear textos.
- I crear un ambient favorable ple de llibertat d’expressió i respecte.
D’altra banda trobem el llibre Llegir per a créixer. Guia pràctica per a
fills lectors, l’autor del qual és JC Girbés. Aquest llibre va ser publicat
per l’Editorial Bromera i jo m’he llegit l’edició del 2007.
L’autor, Joan Carlos Girbés
(Carcaixent, 1974), és llicenciat en periodisme, i ha centrat la seua trajectòria
professional en el camp de l’educació. Ha col·laborat en diversos mitjans de
comunicació i dirigeix la revista de lletres L’Illa. I com diu en la seua obra: compartir
el nostre temps amb els menuts per contagiar-los l’estima pels llibres és una
de les activitats més gratificants,(Girbés, 2007).
Com tothom sap, el llibre és un
instrument que proporciona informació, però a més també serveix com a instrument
de goig. Però i tot això, encara hi ha una gran
quantitat de estereotips respecte al fet de ser lector. El fet de ser lector es
relaciona, erròniament, amb ser una persona solitària, introvertida i sense
amics. I es que des de ben menuts vegem aquesta imatge estereotipada dels
lectors en una gran quantitat de sèries i pel·lícules, un clar exemple seria
Lisa Simpsons. No obstant, aquest llibre pretén terminar amb aquests mites.
L’àmbit familiar és clau en el
foment de l’hàbit lector. A més, ens recalca que per a ser lector solament
falta convenciment, constància i esforç. Moltes vegades sorgeix l’excusa del
temps, de que és difícil llegir en valencià, de que per a una estona lliure és
més entretingut fer una altra cosa o simplement s’excusen en que llegir és car.
Però per a llegir no fa falta res més que són ganes: no llig qui pot sinó que
vol (Girbés, 2007). Ser lector es tindre la lectura com a hàbit voluntari.
Llegir per alimentar el teu esperit.
Des del meu punt de vista, aquests
dos llibres suposen una ajuda perfecta per a guiar als teus fills i/o alumnes a
llegir de forma habitual. La lectura és el pilar sobre el qual es recolzen tots
els aprenentatges. Una eina que ens ensenya a pensar autònomament i que
alimenta la nostra capacitat crítica, a la vegada que facilita l’expressió de
sentiments i idees.
Ambdós llibres ens suggereixen diferents
formes de promoure l’educació literària, i la combinació dels dos genera un còctel
màgic. En Llegir per a créixer una serie
de consells per a pares denominat com “decàleg de la família compromesa” on
dona una serie de pautes de com actuar i guiar en el món de la lectura. De la
mateixa forma, ens diu 10 coses que tant els professors com la família ha d’evitar
a tota costa. I, sens dubte, aquesta va ser una de les meues part favorites.
Des de ben menuts els teus pares et forcen a llegir allò que els agradava a
ells o els professors t’imposen diferents llibres a l’escola dels quals desprès
has de fer un examen, per la qual cosa
en lloc de disfrutar amb el llibre pareix que tens que estudiar-lo a la
perfecció. Per això, és molt important respectar el gust de l’infant, adequar
les lectures que els proposem a les seues necessitats, gustos, aptituds, estats
d’ànim... i no desqualificar, obligar ni imposar res. Per contagiar l’hàbit
lector hem de convidar, incitar, proposar, suggerir, estimular; mai imposar, ni
obligar, ni exigir, ni castigar (Girbés, 2007).
Tot i això, en Llegir per a créixer trobem que una bona forma de fomentar l’hàbit
lector és visitar els llocs on viuen els llibres (llibreries per fullejar nou títols,
anar a biblioteques...). Mentre que a Poemania
trobem diverses activitats per a
promoure el gust per la poesia, gènere menys comú a les aules de Primària, com:
- Activitats per a practicar la lectura en veu alta, on es practica la competència oral mitjançant el ritme, la fluïdesa, l’entonació...
- Activitats de memorització, per a fer nostres els poemes. I es que recitar un poema suposa transmetre emocions i sentiments. Cal fer nostres les paraules per tal de tindre credibilitat i despertar/provocar emocions a qui ens escolte.
- Activitats per despertar el gust per l’escriptura.
- Activitats de dramatització, on es treballa la imaginació, sensibilitat, llibertat i respecte.
Però totes aquestes activitats que
proposa Poemania no són solament
valides per a poemes sinó que es poden adaptar i modificar per a treballar
qualsevol altre gènere literari. A més, aquestes activitats proposades tenen
una variant per a jugar en casa. La col·laboració amb les famílies i el fet de
que els pares es mantinguen prop seu i lligen junts fomenta la lectura. Hi ha
que preparar activitats lúdiques, sorprendre-les amb nou títols, inventar
històries...
En resum, els més menuts són molt
observadors i es fixen en tots el detalls. Per això, si volem transmetre l’hàbit
lector hem se der lector i valorar la lectura, parlar de llibres i llegir amb
ells, regalar-les llibres, animar-los a escriure...
La lectura ens aporta una gran quantitat
de beneficis per al nostre desenvolupament acadèmic i personal com: una major
agilitat mental, un millor rendiment acadèmic, un augment del bagatge cultura i
una millora del vocabulari i l’ús de les regles ortogràfiques. Llegir ens
permet conèixer de primera mà les distintes tipologies textuals, descobrir el
funcionament estètic de la llengua i, a més, serveix com a eina per estimular
la imaginació, facilitar l’expressió i desenvolupar sensibilitat. La lectura és
un hàbit saludable i, com diu Umbert Eco: No
hem de llegir per tindre exit, sinó per viure més.
Comentarios
Publicar un comentario