P27. RESSENYA LECTURA TÈCNICA

POEMANIA I LLEGIR PER A CRÈIXER 

           El llibre de Poemania. Guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia, ha sigut escrit per l’autora Ana Ballester Marco, de l’Editorial Bromera. I l’edició que em vaig llegir és del 2009.

            L’autora Ana Ballester Marco (Borbotó, 1954) és professora de secundaria i contacontes. Especialista en literatura infantil i juvenil, ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat sobre animació a la lectura, dinamització de biblioteques i dramatització.

            Poemania és una guia adreçada tant a pares i mares, com a docents i inclús bibliotecaris que tracta d’encomanar el plaer de llegir i escriure textos poètics en la nostra llengua i compartir moments màgics i commovedors. L’objectiu de la qual és proporcionar recursos i estratègies per incitar pares, mares i docents a seguir jugant i a redescobrir el plaer de llegir i escriure textos poètics.

            Com diu el llibre, des de ben xicotets estem en contacte amb la poesia mitjançant cançons de bressol, endevinalles, etc.  No obstant, pocs són aquells que aconseguixen mantenir el contacte amb aquest tipus de literatura plena de musicalitat, ritme i joc de paraules.

            Així doncs, aquest llibre ens proporciona una sèrie de pautes que ens podem ajudar a transmetre el gust per la poesia:
  • L’oralitat, verbalitzar paraules boniques i fer que els xiquets i xiquetes ho facen també. 
  • La participació de pares, mares i docents, que han de col·laborar activament perquè els més menuts descobreixen el plaer de llegir i crear textos.
  •  I crear un ambient favorable ple de llibertat d’expressió i respecte.


            D’altra banda trobem el llibre Llegir per a créixer. Guia pràctica per a fills lectors, l’autor del qual és JC Girbés. Aquest llibre va ser publicat per l’Editorial Bromera i jo m’he llegit l’edició del 2007.

            L’autor, Joan Carlos Girbés (Carcaixent, 1974), és llicenciat en periodisme, i ha centrat la seua trajectòria professional en el camp de l’educació. Ha col·laborat en diversos mitjans de comunicació i dirigeix la revista de lletres L’Illa. I com diu en la seua obra: compartir el nostre temps amb els menuts per contagiar-los l’estima pels llibres és una de les activitats més gratificants,(Girbés, 2007).

            Com tothom sap, el llibre és un instrument que proporciona informació, però a més també serveix com a instrument de goig. Però i tot això, encara hi ha una gran quantitat de estereotips respecte al fet de ser lector. El fet de ser lector es relaciona, erròniament, amb ser una persona solitària, introvertida i sense amics. I es que des de ben menuts vegem aquesta imatge estereotipada dels lectors en una gran quantitat de sèries i pel·lícules, un clar exemple seria Lisa Simpsons. No obstant, aquest llibre pretén terminar amb aquests mites.

            L’àmbit familiar és clau en el foment de l’hàbit lector. A més, ens recalca que per a ser lector solament falta convenciment, constància i esforç. Moltes vegades sorgeix l’excusa del temps, de que és difícil llegir en valencià, de que per a una estona lliure és més entretingut fer una altra cosa o simplement s’excusen en que llegir és car. Però per a llegir no fa falta res més que són ganes: no llig qui pot sinó que vol (Girbés, 2007). Ser lector es tindre la lectura com a hàbit voluntari. Llegir per alimentar el teu esperit.

            Des del meu punt de vista, aquests dos llibres suposen una ajuda perfecta per a guiar als teus fills i/o alumnes a llegir de forma habitual. La lectura és el pilar sobre el qual es recolzen tots els aprenentatges. Una eina que ens ensenya a pensar autònomament i que alimenta la nostra capacitat crítica, a la vegada que facilita l’expressió de sentiments i idees.

            Ambdós llibres ens suggereixen diferents formes de promoure l’educació literària, i la combinació dels dos genera un còctel màgic. En Llegir per a créixer una serie de consells per a pares denominat com “decàleg de la família compromesa” on dona una serie de pautes de com actuar i guiar en el món de la lectura. De la mateixa forma, ens diu 10 coses que tant els professors com la família ha d’evitar a tota costa. I, sens dubte, aquesta va ser una de les meues part favorites. Des de ben menuts els teus pares et forcen a llegir allò que els agradava a ells o els professors t’imposen diferents llibres a l’escola dels quals desprès has de  fer un examen, per la qual cosa en lloc de disfrutar amb el llibre pareix que tens que estudiar-lo a la perfecció. Per això, és molt important respectar el gust de l’infant, adequar les lectures que els proposem a les seues necessitats, gustos, aptituds, estats d’ànim... i no desqualificar, obligar ni imposar res. Per contagiar l’hàbit lector hem de convidar, incitar, proposar, suggerir, estimular; mai imposar, ni obligar, ni exigir, ni castigar (Girbés, 2007).

            Tot i això, en Llegir per a créixer trobem que una bona forma de fomentar l’hàbit lector és visitar els llocs on viuen els llibres (llibreries per fullejar nou títols, anar a biblioteques...). Mentre que a Poemania trobem diverses activitats per a promoure el gust per la poesia, gènere menys comú a les aules de Primària, com:
  • Activitats per a practicar la lectura en veu alta, on es practica la competència oral mitjançant el ritme, la fluïdesa, l’entonació...
  • Activitats de memorització, per a fer nostres els poemes. I es que recitar un poema suposa transmetre emocions i sentiments. Cal fer nostres les paraules per tal de tindre credibilitat i despertar/provocar emocions a qui ens escolte.
  • Activitats per despertar el gust per l’escriptura.
  • Activitats de dramatització, on es treballa la imaginació, sensibilitat, llibertat i respecte.

            Però totes aquestes activitats que proposa Poemania no són solament valides per a poemes sinó que es poden adaptar i modificar per a treballar qualsevol altre gènere literari. A més, aquestes activitats proposades tenen una variant per a jugar en casa. La col·laboració amb les famílies i el fet de que els pares es mantinguen prop seu i lligen junts fomenta la lectura. Hi ha que preparar activitats lúdiques, sorprendre-les amb nou títols, inventar històries...

            En resum, els més menuts són molt observadors i es fixen en tots el detalls. Per això, si volem transmetre l’hàbit lector hem se der lector i valorar la lectura, parlar de llibres i llegir amb ells, regalar-les llibres, animar-los a escriure...

            La lectura ens aporta una gran quantitat de beneficis per al nostre desenvolupament acadèmic i personal com: una major agilitat mental, un millor rendiment acadèmic, un augment del bagatge cultura i una millora del vocabulari i l’ús de les regles ortogràfiques. Llegir ens permet conèixer de primera mà les distintes tipologies textuals, descobrir el funcionament estètic de la llengua i, a més, serveix com a eina per estimular la imaginació, facilitar l’expressió i desenvolupar sensibilitat. La lectura és un hàbit saludable i, com diu Umbert Eco: No hem de llegir per tindre exit, sinó per viure més.

Comentarios

Entradas populares de este blog

RONDALLA: I QUEIXALETS TAMBÉ!

P18, Ressenya LIJ escrita de la lectura LIJ

P. 20 Ressenya LIJ escrita de lectura lliure LIJ segons criteris