P27, Ressenya Lectura Tècnica
El llibre La Gramática de la fantasía era una de les propostes per a
tractar en la tertúlia de la lectura tècnica que teníem que realitzar a l’aula i aquesta va
ser la meua elecció. Aquest llibre fou escrit per Gianni Rodari el qual va
nàixer el 23 d’octubre de 1920. És escriptor, pedagog i periodista italià. A
més està especialitzat en la Literatura Infantil i Juvenil. Aquest tema ha
sigut i es molt important per a nosaltres com alumnes de l’assignatura de “formació
literaria” també com a futurs docents. Com a escriptor a guanyat una gran
quantitat de premis i entre ells alguns son els següents: En l’any 1960, va
guanyar el premi Prato amb el seu llibre “Canciones de cielo i tierra”, en l’any
1970 va guanyar el premi Hans Christian Andersen amb el llibre “Las canciones
del caballo que habla” i fins avui es l’unic escriptor italià galardonat amb
aquest premi.
El seu llibre Gramática de la fantasia va ser escrit a
l’any 1973 i Einaudi va publicar la seua obra. I aquesta edició va ser traduïda
per Joan Grove Alvarez. Aquesta és un assaig de pedagogia dirigit al personal docent,
als pares i als animadors. L’obra esta
dividida en 45 capítols. En cada un d’ells escriu sobre la seua experiència i
les seues idees que el motiven en la seua professió i les idees que mouen els
seus escrits. El punt principal d’aquest llibre son els xiquets i la importància
que adquireix la creativitat d’aquests, perque actualment es desenvolupa una
creativitat bàsica que deu ser preparada degudament i per aixó Rodari proposa
tècniques i exercicis per potenciar la fantasia dels xiquets. Tot està pràcticament
basat en la seua experiència, en com coneix el comportament dels xiquets i com
es deu de treballar la seua imaginació i creativitat. La estructura que
utilitza al principi resulta un poc desconcertant, ja que no saps molt bé com
analitzar les idees que va reflectint però poc a poc resulta molt curiosa i més
dinàmica i atractiva per a llegir. Per la forma en la que està plantejat es por
deduir que no es un llibre per a llegir els xiquets però el seu tema principal
sens dubte son els xiquets.
Rodari utilitza
aquest llibre com a una ferramenta que poden utilitzar els diferents lectors
que s’endinsen en ell. Tant per part
dels pares que poder dur a terme algunes de les tècniques que es proposen durant
el seu dia a dia a casa o també com a mestres amb les activitats d’aula, per
així fomentar la creativitat dels xiquets i incrementar les seues ganes d’aprendre.
Rodari aposta per un ambient escolar i familiar que estimula al xiquet a crear.
No l’interessa que el xiquet puga rebre coneixement de forma passiva si no tot
el contrari interaccionant en ell. Per aixó fa una gran critica a l’escola
tradicional. ¿Per què? Perque en l’educació tradicionals el més important és l’atenció
a classe i la memorització de les leccions per poder traure una bona nota després a l’examen i no es fixen en que
els xiquets estiguin aprenent de manera conscient i entenguen allò que donen. Aquest llibre no té com a finalitat la formació
literària del xiquets sino el foment i desenvolupament de la seua visió crítica
i la seua imaginació deixant que aquesta vaja creixent i puga fluir de forma
natural.
El que més ha
cridat la meua atenció del llibre i de les tècniques propostes per Rodari ha sigut el “Binomi Fantàstic”,
aquesta tècnica s’utilitza per construir noves histories. Però d’una manera
molt diferent a allò al que estem acostumats. Per aixó el més important d’aquesta
creació no es la redacció de la historia sino el procés que porta a la creació d’aquesta.
Per a fer-ho podem donar al xiquets dos paraules que aparentment no tenen cap
relació i que nosaltres habitualment no ficaríem en comú per crear un text. Es
a dir, crear histories a l’atzar i per casualitat. Amb elles els xiquets poden
anar crear oracions d’una paraula amb les quals tinguen sentit i que van unint
amb oracions en les que utilitzen l’altra paraula creant pas a pas una nova
historia coherent que en un principi no
haguera tingut relació. Gracies a això els xiquets poden deixar fluir la seua
imaginació i creativitat pensant de quina manera poder crear una historia
ficant en comú dos conceptes aïllats. Els xiquets s’obliguen a fer un esforç
per crear histories pròpies i inventades de manera original. Aixó em va cridar
molt l’atenció respecte a nosaltres com alumnes, perque en la nostra educació
tradicional les nostres redaccions sempre estan sotmeses a un tema imposat i
així no donem als xiquets l’oportunitat de crear de manera pròpia si no que
obliguen a tindre que escriure sobre temes determinats i baix unes regles. Doncs
amb tècniques com el “binomi fantàstic” el xiquet té molta més llibertat per
poder crear els seus propis textos, lligant les idees de manera original i unit
conceptes que en un primer pla no tenen perque construir una història però que
finalment formen un text coherent i original propi de cada xiquet que escriu i
reflexa els seus pensaments en cada paraula que passa pel seu cap. També, no
podem oblidar que com a mestres no podem limitar als xiquets en les seues
creacions i no poder castigar-los pels seues erros si no que poden aprendre d’ells.
Practicant, escrivint, equivocant-se i tornant a fer-ho es com cadascú dels
nostres xiquets poden desenvolupar el seu criteri crític i la seua redacció.
En conclusió,
Rodari ens ensenya una gran quantitat de tècniques que com a futur docents, com a pares o com qualsevol
persona que descobreix aquest increïble text ¡pot descobrir i por aprendre
aquelles coses ocultes que s’amaguen dins de la visió tradicional de l’ensenyança
i que tenim que canviar per formar xiquets creatius, originals i amb ganes.
Perquè no podem oblidar-nos que el més important d’aquestes creacions és que
els xiquets es diverteixen amb la literatura, que aprenguen a jugar amb ella,
canviar-la, transformar-la i disfrutar de tot allò que els queda per descobrir
com bé diu Rodari l’increïble art d’inventar histories.
Comentarios
Publicar un comentario