P18, Ressenya LIJ escrita de lectura LIJ

Una de les tertúlies sobre la Literatura Infantil i Juvenil va estar centrada en el gènere teatral i jo més concretament vaig parlar sobre el llibre Joan, el Cendrós.
Joan, el Cendrós és un llibre escrit per Carles Alberola i Roberto García i il·lustrat per Enric Solbes que va ser publicat per l’editorial Bromera l’any 1998, sent aquest el número 13 de la col·lecció «MICALET TEATRE».
                Aquest llibre conta la història d’un adolescent, Joan, un xic tímid i menyspreat, que està enamorat d’una companya seua, Helena, a qui vol dur com a parella al ball de fi de curs. Com que és molt tímid, un dia mentre està jugant a l’ordinador amb un videojoc es crea un perfil per parlar a través de la red, amb el nom d’Indiana. Amb aquest perfil entaula una conversa profunda amb Helena durant cert temps, fins aconseguir que Helena s’enamore de les paraules que li diu la pantalla. Açò arriba als oïts d’Alexandre, el germà de Joan, el ‘guaperas’ del institut que també vol anar al ball amb Helena i es fa passar pel internauta i així guanyar la batalla.
Com si del conte de La Ventafocs es tractara, l’ordinador es converteix en el salvador de Joan i li dissenya un vestit virtual per anar al ball i presentar-se a la xica. Així ho fa i en el ball perd l’anell, que al final de la història li’l torna Helena en el moment que descobreix la verdadera identitat del seu príncep.
Com he dit, aquest és un llibre basat en el conte popular de La Ventafocs i cap destacar que va ser més al final de la història quan em vaig assabentar d’açò perquè al principi no ho havia associat. És una manera molt peculiar de donar-li un gir al conte que tothom coneix i canviar els focus principals d’aquest. En el cas de La Ventafocs, la xica és la protagonista que mostra la seua evolució durant el transcurs de la història. En canvi, en aquest cas és Joan el protagonista, un adolescent que mostra els seus sentiments, les seues inquietuds i preocupacions, la relació que té amb els familiars i els amics, etc.
En quant a l’edat adequada per a llegir el llibre, com que la història està protagonitzada per adolescents, des del meu punt de vista és un llibre adequat a partir del primer curs de l’ESO ja que així els lectors poden sentir-se identificats amb els personatges, les seues anècdotes etc. L’autor utilitza un registre que fa que l’obra siga molt fàcil de llegir, utilitzant frases fetes, vocabulari senzill i propi de l’edat, etc. A més, en les diferents seqüències van apareguent temes molt tractats entre els adolescents d’avui dia com les primeres relacions amoroses, les noves tecnologies, els problemes d’estudis... Jo vaig tindre l’oportunitat de llegir-lo en segon de l’ESO i vaig poder sentir-me identificada en moltes coses i inclús vaig pensar que el meu perfil encaixava amb un dels personatges.
Per altra banda, a partir d’aquest llibre es poden extraure molts temes de vital importància que poden ser tractats a classe amb els alumnes com és el bullying, la confiança en un mateix, la col·laboració entre els companys, les relacions, l’amistat en contraposició amb l’egoisme... Són temes que apareixen de forma directa o indirecta en la vida dels personatges i sobre els quals se’ls pot fer reflexionar i aprendre, creant ells mateixos una visió més ampla del món que tenen al seu voltant.
El gènere teatral sempre ha sigut per a mi el gènere més dinàmic ja que és molt fàcil de llegir i crida més l’atenció. A més, es pot aconseguir que els xiquets o adolescents siguen els vertaders protagonistes de la història amb diferents activitats. A partir de les acotacions i els diàlegs dels diferents personatges la història cobra vida als seus caps imaginatius.
Per tot açò, aquesta és una obra perfectament adequada per a treballar-la molt dinàmicament i de manera grupal amb la qual es  poden fer representacions de diferents parts de l’obra, una representació a fi de curs de l’obra completa, debats sobre els diferents temes a tractar que apareixen en l’obra, etc. Són moltes les activitats que es poden realitzar a partir d’una obra teatral i per això els docents seran els que decidiran com treballar obres tan genials com aquesta.





Comentarios

Entradas populares de este blog

RONDALLA: I QUEIXALETS TAMBÉ!

P18, Ressenya LIJ escrita de la lectura LIJ

P. 20 Ressenya LIJ escrita de lectura lliure LIJ segons criteris