P18, Ressenya LIJ escrita de lectura LIJ

Una de les tertúlies que hem portat a terme ha sigut la relacionada amb la narrativa breu. En aquest cas, jo vaig decidir elegir el llibre “Com una cabra!”, ja que el coneixia prèviament per haver-lo llegit a l’escola. La seua autora és Maria Dolors Pellicer, i l’editorial és Bromera, concretament la col·lecció del Micalet Galàctic.
            Des d’un llop que trenca les normes de l’espècie per a transformar-se i fer que tots els seus congèneres siguin pacífics i sociables, passant per una xiqueta que fa desaparèixer el menjar que no li agrada (tan de bo jo amb les verdures!!!) fins arribar a Teresa, qui pretén fer de la ciutat un lloc ecològic, el llibre és un recull d’onze contes molt diferents però semblants a la vegada. No hi ha un denominador comú, però açò no comporta altra cosa que atracció cap a ell, ja que mai saps què va a passar en les pàgines següents. La varietat temàtica i la fugida dels estereotips tradicionals és el que més atractiva i motivadora  fa a aquesta obra.
Considere que la finalitat d’aquest és atendre la literatura infantil amb contes que s’apropen a les seues realitats, ja que en menor o major mesura tots estan relacionats amb àmbits que els nens coneixen. A banda, també permet descobrir altres formes d’interpretar personatges i situacions, totalment distintes a les que estan o estem acostumades. Des del meu punt de vista l’autora fa una gran tasca d’apropament als seus destinataris, i ha sabut relacionar els seus escrits amb l’entorn més inmediat d’ells. Els temes que tracta ella són alguns que li han anat suggerint els seus alumnes o que descobreix en el quefer diari. Açò es va comentar a classe, fet que desconeixia per complet, i em va cridar molt l’atenció, per a bé. Em sembla magnífic que es preocupe per saber quines són les inquietuds dels menuts i sàpiga plasmar-ho tan graciós. Parle de nens, però he de dir que per a mi, que tinc vint anys, ha estat igual o inclús més entretingut!
Altres aspectes que empra són la caracterització dels personatges, la confabulació d’idees, el proselitisme cívic per a inculcar l’eficàcia del llenguatge des d’un punt de vista didàctic... I també m’agradaria destacar la gran quantitat de temes sobre els quals es pot reflexionar. Per exemple, les actituds de respecte a la natura, la cura i estima pels animals, els hàbits saludables, la imaginació com aliment de la vida, els valors tant cap a objectes com a la resta de persones, admetre errors... Per tant, pense que està molt completa la temàtica i no sols es pot limitar a l’assignatura de valencià en aquest cas. Seria tot un error que sols es quedara en una lectura amb el seu corresponent examen o test. Perquè, com hem pogut veure, molts temes es poden anar treballant en altres matèries, com a naturals, educació en valors, matemàtiques, història. I és això el que m’ha portat a pensar en el següent:

Com a mestra, com podria treballar jo a classe amb tota aquesta riquesa que Pellicer m’ofereix? Doncs bé, en primer lloc m’agradaria dir que sóc propensa a voler decorar-ho tot, i per tant el que faria abans de començar la lectura seria ambientar l’aula amb il·lustracions de les històries, per a que els nens anaren familiaritzant-se amb els personatges. D’altra banda, com que hi ha molts contes, per grups faria que es dividiren les històries. Així, al cap d’unes setmanes, podríem fer representacions teatrals de cadascuna d’elles, treballant així l’expressió corporal i verbal que tan poc es fomenta actualment als col·legis. Com podem veure, hi ha moltes opcions de dinamitzar un llibre i cal fer-ho, per a que els xiquets ho relacionen com a alguna cosa divertida alhora que estan aprenent.

Comentarios

Entradas populares de este blog

RONDALLA: I QUEIXALETS TAMBÉ!

P18, Ressenya LIJ escrita de la lectura LIJ

P. 20 Ressenya LIJ escrita de lectura lliure LIJ segons criteris