P. 20 Ressenya LIJ escrita de lectura lliure LIJ segons criteris
“UN VEÍ PLE DE SORPRESES”
El llibre Un
veí ple de sorpreses és un llibre escrit per Víctor Raga i il·lustrat per
Montse Español que pertany a la editorial Bromera. És el primer llibre
de la col·lecció dedicada a aproximar la ciència als xiquets d’una manera
lúdica. Va ser publicat l’any 2008 i recomanat per als xiquets del segon cicle
de Primària. Des del meu punt de vista és un llibre molt útil i complet que,
com explicaré més endavant, pot servir com a ferramenta per a diverses
assignatures.
Aquesta és una obra que conta l’aventura de dos
xiquets, Martí i Helena, que s’interessen pel seu veí, el senyor Cantalombardí,
un vell home que dedica gran part del seu temps a la cosmologia i està
interessat per tots els cossos que poden haver a l’univers. Una vesprada
qualsevol a Helena se li ocorre pujar al terrat i entrar a la terrassa del
senyor Catalombardi per tal de veure tots els aparells que hi ha dins, el
telescopi sobre tot. Encara que la idea a Martí no li agrada al final ho acaben
aconseguint fins que el veí s’assabenta del que està passant. Al cap i a la fi
els tres passen la vesprada veient projeccions sobre tot allò que podem trobar
a l’univers i reben molts coneixements sobre el tema fins que el senyor
Cantalombardi és atacat per la persona que li està fent la vida impossible. Açò
se soluciona ja que Helena i Martí l’ajuden a lliurar-se d’aquesta persona i
com a recompensa són convidats a veure de nit les estreles i la resta de cossos
celests amb el telescopi i els tres es fan molt bons amics.
D’una banda, aquest llibre, a més de ser una
història divertida amb la qual els xiquets es poden sentir identificats, té un
contingut didàctic molt complet i rigorós. A partir d’aquesta història els
xiquets poden aprendre tots els aspectes relacionats amb la cosmologia com la
diferència entre les estreles, els planetes i els satèl·lits, què es una
galàxia, a quina part de l’univers pertanyem nosaltres, quins són els moviments
de la Terra, les fases de la Lluna, etc. A més, les explicacions que el senyor
Catalombardi dona als xiquets estan complementades al llibre amb alguns
dibuixos explicatius que serveixen per aclarir els conceptes d’una manera més
visual.
D’altra banda, encara que la història introdueix
un tema com és el de la cosmologia amb un vocabulari més específic, el vocabulari
és senzill i entenedor, i s’adequa al nivell al qual està dirigit el llibre.
També s’aprecia un vocabulari quotidià propi de xiquets de 3º o 4º de primària
i des del meu punt de vista crec que els xiquets no tindrien problema per
seguir la lectura a la perfecció.
En quant als valors que es presenten en aquest
llibre i els papers dels personatges, veiem un canvi de rols ja que en aquest
cas el xiquet és el poregós i la xica és la valenta que té la iniciativa de fer
‘trastades’ que després van valdre’ls la pena. Normalment en molts dels llibres
infantils i també juvenils és a l’inrevés pel que amb aquest plantejament es
pot canviar la perspectiva que pot ser ja tenien. També destaca la figura de l’ancià
i l’ajuda que rep per part dels xiquets. Així es presenta la importància de
cuidar a les persones majors i el tracte que es deu tindre amb ells.
Per últim, cap destacar que aquest llibre és un
llibre molt útil que es pot utilitzar tant a l’assignatura de llengua, per tal
de treballar la lectura amb els xiquets, com a l’assignatura de ciències ja que
a partir del llibre, com he dit abans, es poden aprendre moltes coses d’una
manera més dinàmica. Sense adonar-se, els xiquets poden estar interioritzant conceptes que van a ser útils per a ells en un
futur. A més, és un llibre a partir del qual es poden crear moltes activitats
complementàries i diferents a les típiques fitxes de lectura. És un llibre amb
el qual es pot treballar per projectes, amb imatges, reflexions, textos,
pel·lícules, etc., i així despertar l’interés per l’aprenentatge en els
xiquets.
En conclusió, aquesta col·lecció de llibres pense
que deuria ser imprescindible a les biblioteques infantils ja té un ric
contingut didàctic que aproxima als xiquets a la ciència al mateix temps que
millora la competència lectora d’aquests fent-los gaudir de la lectura.
Comentarios
Publicar un comentario