P26, Ressenya tertúlia: La nostra Competència Literària
Una
de les tertúlies que calia una preparació una mica més complexa va ser la que
vam parlar sobre la competència literària. Cada persona duia preparades les
seues idees sobre què és açò, però a l’aula no es va desenvolupar així.
En
primer lloc, Carles ens va dictar una sèrie de preguntes relacionades amb la
competència literària que sols podríem contestar si teníem una certa idea. En
elles calia des d’aportar informació més teòrica fins al nostre punt de vista,
propostes de com desenvolupar-la a l’aula...
Sinzerament em va agradar la forma de tractar-ho perquè de forma
indirecta estàvem reflexionant tots junts i vam poder comprovar allò que
realment sabíem. Per a mi, de res
serveix aprendre un discurset de memòria i soltar-ho per torns, perquè es fa més
avorrit i quan eixes de classe ja s’ha oblidat. Però el fet d’escriure-ho i
pensar va ajudar a interioritzar molts aspectes de la competència literària.
I
us preguntareu, què és açò? Doncs la competència literària inclou tot allò de
què llegim, com llegim, com cal fer-ho...El lector ha de saber construir el
significat d’allò que llegeix segons les instruccions ofertes pel text. Per
tant, sóc una ferm defensora de que cal llegir coses que entenem per poder
gaudir i traure un cert aprenentatge i profit. Però una persona no s’alça un
dia i ja sap fer-ho, si no que és un procés progressiu, com més llegim millor
sabrem fer-ho. S’ha de tenir una base sobre la qual anar construint.
Quan
el lector obri un llibre ha de saber diferenciar el real i allò que no és
verídic, sobretot quan aquests tracten temes fantàstics. Cal aprendre a
distingir entre autor i narrador, ja que és precís distingir-se a ú mateix com
receptor real respecte al paper dels receptors que actuen dins tel text com a
tals. La importància resideix en saber interpretar l’obra a partir de les
instruccions que ens donen des del principi. Per això pense que quan es comença
a llegir un llibre a classe és molt important posar l’accent en les primeres
parts, per a que ningú no es perda. Les veus orquestrades a l’interior de l’obra
han de ser ben enteses i també poder viure entre elles.
Autors
com Vigotsky, Bruner defenen que els infants troben una gran ajuda en les
situacions socials per a construir la seua comprensió del món, i que, per tant,
els infants poden tenir una comprensió dels aspectes socials i de la seua
interpretació literària molt més avançada intel·lectualment que de la seua
comprensió d’altres conceptes. Mai s’ha de subestimar a ningú i molt menys als
xiquets, perquè eixos comentaris on es posa de manifest que no van a ser
capaços poden calar greument en els més menuts i no tant menuts.
Com
a futura docent pense que un dels aspectes més importants és fer experimentar
la comunicació literària. Cal crear situacions que facin percebre la Literatura
com una situació comunicativa real i com un fet cultural compartit. Açò ho he
anat notant jo mateixa al llarg de moltes tertúlies, com podíem trenta o
quaranta persones estar parlant d’un llibre i compartint opinions. Si des de
menuts van familiaritzant-se amb la lectura podran desenvolupar les seues
habilitats a nivells molt bons!
Un
altre aspecte a destacar és suscitar la implicació i resposta dels lectors. Per
a Britton el mestre juga un gran paper ací, en el que ell anomena “Legat de les
passades satisfaccions”. El professor ha de posar de manifest què ha guanyat
llegint un llibre, però no a nivell ortogràfic ni res d’això, si no la relació
establerta entre l’experiència vital i la literària amb el plaer obtingut de
les obres llegides. Sempre passa, en qualsevol situació de la vida, que si algú
expressa que alguna cosa li està aportant molt, tendeixes més a voler
provar-ho. Doncs amb els llibres passa el mateix.
Per
a mi l’educació literària no té altra finalitat que ajudar a reflexionar sobre
les reaccions primàries als llibres. No cal deixar de banda la lectura
emocional, ja que és necessari crear un bon ambient per a cada alumne
(centrant-nos en les individualitats i característiques de cadascú) i el mestre
juga un important paper. El diàleg ha d’estar sempre present, i hi ha moltes
tècniques alternatives a les tradicionals formes de llegir els textos
literaris, com comentar-ho en grup, intercanviar impressions...Que és el que
vam fer més o menys a aquesta tertúlia. A classe vam reflexionar tots junts
sobre quines activitats es poden fer per apropar a l’alumnat a la literatura,
sempre tenint el compte l’edat i nivells. A més Carles ens va anomenar el CP Príncipe
Valiente, un centre a Manises on, segons ell, es treballa tot l’esmentat
anteriorment. Ens va animar a fer les pràctiques escolars ací perquè podem
aprendre molt.
Algunes de les
fonts que vaig utilitzar per informar-me van ser:
Aguiar e Silva,
V. M. (1980). Competencia lingüística y competencia literaria. Madrid: Gredos.
Aritzeta, M.
(1996). Diccionari de termes literaris. Barcelona: Edicions 62
Colomer (1994) .
L’adquisició de la competència literària.
Comentarios
Publicar un comentario