P20. RESSENYA LIJ ESCRITA DE LECTURA LLIURE LIJ SEGONS CRITERIS

PINK! El pingüino que se volvió rosa.

            PINK! El pingüino que se volvió rosa, és un àlbum il·lustrat, de l’autora Lynne Rickards i la Il·lustradora Margaret Chamberlain. Publicat a l’any 2010 per l’editorial Trapella Books.

            Aquest 'àlbum il·lustrat tracta la història d'un petit pingüí, Patrick, qui un bon dia al alçar-se s'adona que, durant la nit, s'ha tornat rosa de cap a peus. Així doncs, el pingüí va molt angoixat a sa mare, qui l’intenta tranquil·litzar dient-li que la doctora Black el curarà. No obstant, la doctora, encara que va buscar en el seu gran llibre de medicina, no va trobar cap solució per a Patrick. "Però jo sóc un NEN!- va cridar ell- I ELS NENS NO PODEN SER ROSES!" (estereotip que encara hui dia, en ple segle XXI segueix present en la mentalitat d’una bona part de la societat).

            Al arribar a casa, son pare li va tranquil·litzar mostrant-li imatges de flamencs, un ocells preciosos on els xics també eren de color rosa. Però, el dia següent a l’escola altres nens es van riure d’ell.
            Això va disgustar molt més a Patrick qui, creient que mai s’acostumarien i es riurien d’ell, va marxar cap a l’Africa a veure els flamencs, que el van acollir molt amablement. No volia ser diferent, i allí tots eren de color rosa.

            No obstant, la cosa no va resultar com ell esperava. Els flamencs eren uns animals ben diferents amb unes habilitats completament diferent a les seues. Patrick es va adonar que aquell no era el seu lloc i va decidir tornar a casa. I, per a la seua sorpresa, en arribar, tots van estar molt contents de veure'l. "On  t'havies ficat, Patrick? T'hem trobat a faltar!".

            Aquell era el seu lloc, al costat de la seva família i dels seus amics. "Jo estic molt content que hagis tornat! -li va dir l'Arthur", el seu millor amic. "Jo també -va dir en Patrick rient- Els pingüins viuen al Pol Sud. I els pingüins roses com jo, també" ."Sobretot els pingüins roses! -va exclamar l'Arthur amb alegria"


            Aquest llibre seguix els tres criteris bàsics: qualitat, calidesa i proximitat al lector. Exposa un tema controvertir a partir d’animals, fet que permet al lector qüestionar-les, reflexionar, sensibilitzar-lo i ajudar-lo. I, mitjançant la història d’un pingüí que al despertar-se es troba que es de color rosa, tracta una sèrie de valors com l’amistat, la diversitat i l’autoestima... recalcant que som diferents, i que cal acceptar-se a un mateix. A més, al plantejar qüestions de la vida d'aquesta manera connecta amb la quotidianitat i les vivències del lector, qui extrau les seues pròpies conclusions.
           
            El lector model d’aquest llibre seria un xiquet a partir dels 3 anys. Per què? Doncs perquè les imatges que hi ha en l’àlbum il·lustrat transformen el llibre en un objecte artístic.

            A més, encara que és necessari un mediador adult que ajude al xiquet a llegir-ho, l’àlbum il·lustrat no concep la imatge sense el ni el text sense la imatge. Això permet que quan l’adult lliga el llibre el xiquet siga capaç de seguir la història interpretaran les il·lustracions. Tot i això, a l’edat aproximada de 5 anys, quan ja siga capaç de llegir per si sol, podrà llegir el text a la vegada que veu com avancen les il·lustracions.  

            Així doncs, nosaltres com a futurs metres podem emprar aquest llibre com una ferramenta de canvi. Amb aquest llibre infantil no només trencarem l'estereotip de "els nens blau i les nenes rosa", sinó que ensenyarem als més petits que és important acceptar-nos tal com som i que ser diferent, ser “rars” és el que ens fa únics.

            Podem tractar temes com l'autoestima i la importància de potenciar-la en els nens i nenes des de ben petits. És important que els xiquets tinguen des de ben menuts una percepció o valoració positiva d’ells mateixos en tots els aspectes de la nostra vida: tant el físic com l'interior, tant les qualitats i competències com les mancances.  Així doncs, després de llegir el llibre podem fer una activitat amb tots els companys on cadascun escriga almenys una qualitat positiva dels seues companys.

            Una altra proposta per a desprès de la lectura seria prosseguir, entre tota la classe, una altra aventura per a Patrick, encara que ara acompanyat pels seus amics ja que els amics de debò són aquells que ens accepten siguem com siguem. Una història que remarque tots els valors que transmet l’àlbum: que l'aspecte exterior no ho és tot, que cal ser valent davant les adversitats i lluitar per trobar el nostre lloc al món, com fa en Patrick.

Comentarios

Entradas populares de este blog

RONDALLA: I QUEIXALETS TAMBÉ!

P18, Ressenya LIJ escrita de la lectura LIJ

P. 20 Ressenya LIJ escrita de lectura lliure LIJ segons criteris