P24. RESSENYA RECURS PER A L'EDUCACIÓ LITERÀRIA ESCRITA
ESTIRA'M LA LLENGUA
Estira’m la llengua és un projecte que
es va posar en marxa al meu col·legi, Esclavas de Maria. L’experiència ja va
estar posada en pràctica en adults mitjançant diverses associacions i els
resultats va esdevindre molt positius per a les diverses llengües. No obstant,
el meu professor de Valencià, Josep Genís, va tindre l’idea de posar en
pràctica aquesta proposta encara que una mica modificada.
Aquest
projecte, que va nàixer amb la intenció d’establir una estratègia complementària
d’aprenentatge lingüístic innovadora al centre, consta de diverses fases
d’aplicació i té diverses actuacions. La principal és la consolidació d’un
conjunt de parelles lingüístiques, formades per un voluntari i un aprenent. L'objectiu
bàsic és ser una eina de difusió i conservació de la nostra llengua adequada al
marc contextual de l’escola.
En
aquest projecte treballa el professorat i l’alumnat de forma activa i col·laborativa
ja que, per al seu correcte funcionament, es necessita del treball o almenys la
supervisió del professorat, així com de la implicació de l’alumnat.
Quan
estava a segon de batxillerat es va posar en pràctica aquest projecte i no vaig
dubtar en ser voluntària ja que em va parèixer una fantàstica idea.
Recorde
que el primer dia amb la meu parella lingüística va ser una mica estrany perquè
no ens coneixien de res i ens vam limitar a presentar-nos i a parlar de coses
merament superficials. No obstant, vaig tindre la sort de connectar molt amb
ella i a cada esbarjo que passava descobrien que tenien més i més coses en
comú. Però tot no va ser tan fàcil com pot semblar, la meua parella lingüística
venia de Madrid i clar no sabia res de Valencià. Així doncs, a vegades resultava
una mica frustrant veure com li costava expressar-se encara que poc a poc els
obstacles anaven desapareixent.
Però Estira'm la llengua no es queda ahí. També es pretén mitjançant aquest
projecte dur a terme un club de poesia amb la finalitat de fomentar aquest
gènere menys-valorat entre els adolescents i mostrar-ne com es pot arribar a
gaudir de la poesia de la mateixa manera que un llibre o qualsevol altra cosa.
Però no es busca fer-ho des de un punt de vista tècnic o d'estudi com a
l'escola, sinó des d'un punt de vista de l'alumnat.
A
les reunions (dirigides qualsevol qui tinga una mica de curiositat o interés
per la poesia) s'exposen poesies buscades pel propi alumnat perquè exposen el
que les ha inspirat, compartint el seu punt de vista i convidant a la resta a
expressar les seues opinions per vore les diverses perspectives d’un mateix
poema.
Per tot això, considere que aquest projecte és
un recurs molt útil per fomentar l’educació literària i que encara que a la
meua escola es fa solament a secundaria i batxiller també es podria dur a terme
a l’Educació Primària.
Una forma de posar-ho en practica en
Primària seria combinat alumnes del tercer cicle de primària amb alumnes del
primer i segon cicle. I es que el fet de crear parelles lingüístiques per a
parlar en Valencià pot fer que els més menuts perden la por a llegir en
Valencià i eliminar així l’excusa de que és molt més difícil.
Tot i això, també
poden compartir moments de lectura. Així ells més majors
poden tindre la funció de llegir contes, de forma elaborada, als més petits, o
ajudar als més petits a millorar la seua competència lectora. Una
proposta seria que setmanalment els alumnes més majors baixaren a llegir contes
als més menuts. A cada alumne se li assignaria por ordre de llista un o dos
alumnes del que fer-se càrrec durant tot
el curs.
D’altra
banda, el fet de crear un club de poesia a les aules de primària considere que
seria una fantàstica forma de promoure el gust per aquest tipus de literatura.
I es que, encara que des de ben menuts estem en contacte amb la poesia
mitjançant les cançons de bressol i endevinalles, amb el pas del temps terminem
allunyant-nos fins que perdem el contacte amb la poesia. Per què? Doncs, perquè a la escola es treballa poc i
menys. Així doncs, crear a les aules un club de poesia i dedicar les tutories,
o un o dos esbarjos a la setmana pot suposar tot un canvi.
A
més, les persones que participen en el projecte també poden ver representacions
teatrals d’alguna obra. Per exemple, al meu any, vam representar l’obra Ací no paga ni déu a tot els cursos tant
de primària, secundaria com batxiller, i contant, com no, amb la supervisió i
ajuda dels professors. Així doncs, aquestes obres teatrals es poden preparar
per a representar-les en la setmana cultural.
D’aquesta
manera, mitjançant aquesta innovadora proposta podem aconseguir augmentar la sensibilitat
cap a la nostra llengua dels més menús, així com fomentar la lectura de la poesia i els seus autors a la nostra llengua,
gaudint d'una estona entre amics i literatura.
Per
a mi va ser una experiència enriquidora no sols a l’àmbit acadèmic sinó també
al personal. I gràcies a la meua companya vaig aprendre a no rendir-me i
continuar esforçant-me sempre per a progressar i millorar, cada vegada més. I
es que, encara que alguna cosa per a tu semble molt fàcil a altra pot costar-li
molt, i viceversa.
Comentarios
Publicar un comentario