LLEI 4/2018

RESUM DE LA LLEI 4/2018, DE 21 DE FEBRER, DE LA GENERALITAT, PER LA QUAL ES REGULA I PROMOU EL PLURILINGÜISME EN EL SISTEMA EDUCATIU VALENCIÀ

     En l’any 1978 la Constitució espanyola va proclamar el castellà con a llengua oficial de l’Estat, dient que tots els espanyols tenien dret a conèixer-la i usar-la. A més, determina que altres llengües han de ser oficials en les seues comunitat autònomes. Considera molt important el manteniment de les llengües perque son patrimoni cultural i han de ser respectades i protegides.

     L’article 6 de l’Estatut d’autonomia de la Comunitat Valenciana declara el valencià i el castellà com a llengües oficials del territori i per això tots tenen drets a conèixer dues llengües i rebre el seu ensenyament. 

     En la Llei orgànica 2/2006 tindrà com a finalitats la capacitació per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial i en una o més llengües estrangeres.  Des de que a l’any 1983 s’aprovà la llei d’ús del valencià s’ha mostrat una forta recuperació de la llengua valenciana a través de l’escola i la comunitat educativa. En els territoris de parla castellana la seua incorporació es faria de manera progressiva.  Durant els últims anys hi ha hagut un avanç però encara queda molt per poder assolir una plena igualtat lingüística. Hi ha que aconseguir que l’aprenentatge del valencià siga complementat amb altres llengües i fer que la llengua minoritzada siga utilitzada de manera vehicular per a aconseguir un bilingüisme social.
Per a poder dur-lo de manera correcta es necessita una implantació gradual i el suport necessari, a més d’una responsabilitat social que puga garantir la pervivència del valencià i una convivència igualitària.

     En març de 2002 el govern es va comprometre a millorar la competència plurilingüe de la ciutadania i reforçar el coneixement de la llengua materna/oficial i dues llengües estrangeres.  Resultats varen mostrar que a Espanya es necessari millorar el nivell de competència en llengües i per això, es fonamental la incorporació d’hores dedicades a l’expressió oral.

     Per això, es necessari que el govern porte a terme accions polítiques que afavoreixquen un increment de l’ús de la llengua i els principis d’igualtat, respecte i cooperació. En els últims anys se ha pogut veure una millora en l’ús de les llengües però a través d’un estudi s’ha observat que els resultats son molt baixos respecte a la competència plena del valencià i encara més respecte a l’anglès. Cal aplicar mesures que per afavorir el equilibri entre les llengües oficiales i la seua coexistència. Desenvolupar les llegües minoritàries adquirint un paper més important a l’àmbit públic.

     L’escola és l’organisme públic encarregat de reflectir la realitat social i introduir les correccions oportunes per conciliar l’interès general, la protecció dels drets de les llengües i les necessitats de formar en llengua estrangera a la ciutadania, per tal de estar oberts al món amb una educació rica, plural i flexible. Per això, el projecte lingüístic de cada centre concreta en cada centre educatiu l’organització de l’ensenyament i l’ús vehicular de les llengües. A més, de la importància del paper del professor a l’aula que deu facilitar entorns adequats i un bon aprenentatge.

     La norma es divideix en tres títols. El primer fa referència a l’organització del model lingüístic valencià. El segon a la avaluació global i la supervisió del model educatiu lingüístic valencià. I per últim, estableix el calendari d’implantació i la normativa aplicable.

     La implantació d’aquesta llei rep un paper molt important en el desenvolupament de les llengües, aconseguir un equilibri entre les dues llengües del territori, valencià i castellà, és una tasca difícil i costosa que durant de molts anys a estat sotmesa a una gran quantitat de canvis. Aconseguir una societat plurilingüe, que obtinga un bon nivell de les dues llengües i també d’una tercera com és l’anglès. Un dels papers més importants el té l’escola, com a organització encarregada de l’ensenyament d’aquestes i on cada escola es la que decideix les hores que du a terme de cada assignatura. A més, el govern té un paper molt important i decisiu en la aplicació d’aquestes lleis i la seua implantació, té que aconseguir un bon equilibri entre les llengües i aconseguir ciutadans plenament formats i capacitats.

María Muñoz Hernández
Desenvolupament d''habilitats comunicatives en contextos multilingües 
Grup 3er D

Comentarios

Entradas populares de este blog

RONDALLA: I QUEIXALETS TAMBÉ!

P18, Ressenya LIJ escrita de la lectura LIJ

P. 20 Ressenya LIJ escrita de lectura lliure LIJ segons criteris