Educació Literaria
Entendre l’educació
literària com “la adquisición de
una competencia lectora específica que requiere del reconocimiento de una
determinada conformación lingüística y del conocimiento de las convenciones que
regulan la relación entre el lector y este equipo de texto en el acto concreto
de su lectura” (Colomer, 1991)
El terme educació
literària està relacionat amb la competència literària, considerat un saber que
ens permet comprendre textos. Segons Aguiar e Silva (1980) es tracta d’un model
elaborat a partir de la gramàtica del text. Ens proporciona una visió en que el
lector du a terme la unió de la lectura i escriptura per a entendre les claus
de l’adquisició de la competència literària.
Per això la expressió
“educació literària” diu que la finalitat de la ensenyança de la literatura
siga la formació de lectors competents.
Segons Felipe
Zayas (1999), la educació literària implica que el lector puga descobrir la
lectura com una experiència satisfactòria, que tinga les emocions que transmet
el text, que es puga veure reflexat en la historia. A més que puga aprendre a construir
el sentit del text, conèixer les particularitats discursives. Considera que l’escola
té una labor molt important en l’ensenyança d’estos valors.
A més segons
Antonio Mendoza (2006) la didàctica de la literatura ha de plantejar-se que l’objectiu
principal de la formació i educació literària
dels alumnes te un doble caràcter integrador i per aixó l’alumne haurà
de desenvolupar unes competències que s’encaminen cap a dos direccions: Per una
banda les competències que permeten comprendre i reconèixer les convencions d’organitzar
i comunicar la literatura. Per altra banda el conjunt de saberes que permeten
atendre a la historicitat que travessa el text per poder establir una
interpretació subjectiva, es a dir la nostra valoració.
Respecte a l’evolució
de l’ensenyament literari i les metodologies que s’han dut a terme han passat
per diverses transformacions. Segons Colomer (1996), els grans cicles de l’evolució
han estat basats en tres models didàctics.
En primer lloc l’aprenentatge
a través del discurs oral i escrit. No tenia com a finalitat ensenyar si no
preparar als alumnes cap a les activitats professionals.
Seguidament, el model patrimoni històric i col·lectiu. Es
fa la lectura escolar de les obres completes i fragments de textos nacionals
per a després fer uns exercicis d’explicació.
Finalment el
model d’anàlisi i interpretació del text. Analitzar l’obra i així poder
aconseguir crear un comentari de text. Te com a finalitat crear l’hàbit de
lectura en l’educació primària per a poder elaborar tasques mes complexes a la
secundaria.
Però la
comunicació literària no sols depèn de
la capacitat del text de transmetre un missatge si no que necessita de la
capacitat del lector de poder entendre el text, de poder fer un anàlisi complet
y complexe de ell. La capacitat del
lector de donar una resposta a allò que el text vol dir. La capacitat de fer la
seua pròpia interpretació i donar el seu valor sobre el text.
Per això és
molt important que el lector siga capaç d’apropiar-se el text i es necessari
la creació d’un hàbit de lectura. A més te que aconseguir comprendre el text,
poder relacionar els aspectes del text amb aspectes de la seua vida. Distingir
el tipus de text al qual s’està dirigint i aprendre nous conceptes.
En conclusió “sobre la actualidad de la importancia formativa de este encuentro entre
el lector y la representación de la experiencia cultural a través de la
palabra, podemos convenir en la necesidad de una educación literaria en la
escuela básica que, desde el punto de vista de la recepción, debe concebirse
como el desarrollo de las habilidades y competencias necesarias para la comprensión
de la comunicación literaria” (Armellini, 1987).
Comentarios
Publicar un comentario