Literatura Infantil i Juvenil (LIJ)
Aquest és un concepte molt difícil de definir i que hui a dia no troba una
única i correcta definició. Trobem el concepte de Literatura Infantil i Juvenil
definit de diverses maneres i ninguna d’elles pot dir-se que és millor que un
altra ja que ha sigut interpretada de diferents formes i per diferents
persones.
Amb el pas del temps, el concepte ha anat evolucionant i, com veiem a les
diferents definicions citades per Mínguez (2011), als 80 la Literatura Infantil
era inclosa dins del grup d’obres estètiques o actes de comunicació de caràcter
estètic. Per exemple, es veu en el seu article com Gabriela Perriconi diu que
la Literatura Infantil “és un acte de comunicació, de caràcter estètic, entre
un receptor xiquet i un emissor adult que té com objectiu la sensibilització
del primer i com mitjà la capacitat creadora i lúdica del llenguatge, i deu
respondre a les exigències i necessitats del lector".
Així doncs, cap destacar que el concepte de LIJ sempre ha anat lligat a
tres idees que s’han tingut que tindre en compte, i aquestes són: la qüestió
literària i/o artística, la qüestió del destinatari i la qüestió educativa
(Mínguez, 2011).
Mendoza (2008) considera les obres de Literatura Infantil i Juvenil com les
primeres manifestacions estètiques i de creació a través del llenguatge des de
les que l’individu accedeix a la cultura del seu grup i que són les mediadores
del primer encontre del lector amb el sistema semiòtic de literatura. Per això afirma
que són obres iniciàtiques al món de la cultura literària i a altres tipus de
valors culturals. Però també afirma que són entitats en sí mateixes, la
funcionalitat de les quals no és necessàriament la de servir de via secundaria
d’accés a la “gran literatura”. Aquestes formen a l’individu com a lector, en
tot el seu valor. Per això és evident el lligament d’aquesta literatura amb el
seu component educatiu. S’educa al xiquet a partir de la literatura i el
missatge variarà segons el lector però la intenció educativa persistirà sempre.
Però, quin és el valor que se li dona a la LIJ? Tot allò dedicat a xiquets
pot ser literatura? Mínguez (2011) afirma: “Así pues, creemos que uno de
los ejes que debe vertebrar el concepto de Literatura infantil y juvenil es
precisamente el literario. Eso implica que será considerada LIJ aquella obra
que pueda ser considerada literaria” (p. 5) I amb açò ens diu més avant amb les paraules de Hunt que allò que du la literalitat
a un obra no són els trets que la defineixen sinó el valor que se li otorga. No
obstant açò, la Literatura Infantil i Juvenil sempre ha tingut un problema ja
que “...la LIJ es consumida, producida, catalogada y sometida a la
crítica en tanto que una forma de literatura socialmente aceptada, integrada en
el discurso académico y, cada vez más, en los propios círculos literarios”.
(p.5) El fet de anar destinada a
xiquets “immadurs”, com anomena Mínguez (2012), ha fet que alguns la consideren
també una literatura “immadura”. Però no cap dubte que si un llibre no conté qualitat
literària no pot ser mai considerat un bon llibre, ja siga per a adults com per
a xiquets o joves.
El segon tret que feia a la LIJ característica era el seu lector model.
Totes les definicions que ens podem trobar van a dir-te en diferents paraules
que la Literatura Infantil i Juvenil va destinada a xiquets o joves que, com diria
Mínguez (2011), tenen com a tret principal la seua escassa competència
lingüística en general i literària en particular. Cap destacar doncs la figura
del mediador, una persona que ha de estar ajudant al lector a interpretar tot
allò que està llegint, ajudant a aquell tipus de lector que té que construir el
significat i reconèixer les peculiaritats d’aquestes obres ( Mendoza, 2008). Així
doncs, és important que les obres que formen part de la LIJ estiguen adequades
al lector model que està en formació amb una competència literària en
creixement i que espera descobrir coses noves.
En conclusió, amb tot el dit anteriorment, Mínguez (2011) planteja una
definició final: “La literatura infantil y juvenil, pues, es aquella
rama de la literatura dirigida expresamente al público infantil y juvenil – un
público en formación que necesita la adecuación del lenguaje y del resto de
recursos literarios para facilitar la comprensión – y que contribuye a su
educación literaria.” (p. 23).
Encara que hi ha centenars de definicions diferents, aquesta aborda els tres
trets característics que he anomenat abans, que hem de tenir en compte per veure què manem llegir als nostres xiquets en un futur.
Comentarios
Publicar un comentario