Els límits que consideren que és literari o
no-literari han sigut el centre d’un debat que ha anat canviant al llarg del
temps ja que es un terme molt ampli i que pot ser entés i definit des de
diverses perspectives.
Què és el que fa d’un missatge verbal una obra d’art? En
un primer moment el que definia la literarietat d’una obra era les estructures lingüístiques
utilitzades, i la funció poètica era característica ja que embellia el missatge.
Les teoritzacions inspirades en les
propostes jakobsonianes –i els formalismes en general– han tendit sovint a
caracteritzar una mena de llenguatge literari, com a varietat més o menys
autónoma respecte del llenguatge ordinari o pràctic al qual s’oposa.
Salvador (1994; pàg. 16).
No obstant, aquesta teoria basada en la funció poètica
va resultar insuficient per a delimitar l’univers literari. Per això Genette torna
a obrir el debat de què és la literatura, i recupera dos criteris tradicionals
que permeten l’aïllament del concepte: la ficcionalitat (criteri temàtic
relatiu al contingut del text) i l’elaboració formal (criteri remàtic relatiu
al propi text, a la forma i al tipus de missatge). Es tracta, per a aquest autor, de dues qualitats que operen,
constitutivament i cada una per separat, com a determinants de la literarietat
d’una obra, independentment de la qualificació estètica que aquesta pugui
merèixer al lector o a la societat. Així doncs, per a Genette, els gèneres de
ficció (novel·la, teatre, etc.) i totes les modalitats poemàtiques consagrades
són constitutivament literaris: en el primer cas, a causa de la seva matèria,
que pertany a un món diferent del real; en el segon, per la seva elaboració
formal codificada. Salvador (1994; pàg. 17-18).
Aleshores, podem afirmar que la literatura no és res
establert sinó que com diu Salvador (1994; pàg. 18): pot assolir consideració de literatura en la mesura que un procés de
recepció els assigni un valor estètic determinat. Així, una obra sense
intencionalitat artística ni ficcional pot ingressar en l’univers literari a
condició que una comunitat s cio-cultural (amb un horitzó d’expectatives
determinat històricament) n’assumeixi el valor estètic.
Per tant, la literatura i d’allò que es considerat com
literari (fet literari) és construeix socialment i pot sofrir modificacions al
llarg del temps ja que la seua definició depén del context i moment històric en
el que es definisca i pel valor que li atorguen els lectors. No oblidem tampoc que el fet literari és un
fet històric, en devenir, i que les teoritzacions muntades per explicar el fet
literari d’avui –o el de fa uns segles– poden ser invàlides per explicar unes
altres manifestacions literàries encara per venir. Salvador (1994; pàg. 17).
En la fórmula taxativa d’Eco: “La
literatura no és, sinó que esdevé”. Salvador (1994; pàg. 19).
A més, és important destacar que el contacte amb la
literatura es essencial des de ben menuts. Com indica Bordons la literatura és
material autèntic que parla de l’ésser humà i de la vida i, per això, s’acosta
més als interessos de l’alumnat que qualsevol text; una font de plaer estètic,
emotiu o intel·lectual; una eina que encoratja l’estudiant a donar la seva
opinió i a expressar els seus sentiments.
A primària són, bàsicament, els contes, les rondalles,
les narracions i els poemes, els textos literaris que es llegeixen i
s’interpreten a l’aula com a part de la feina quotidiana, ja que com diu Garcia
Berrio (1989): la literatura amplia i
enriqueix l’experiència humana.
Comentarios
Publicar un comentario